Print  

CENTER FOR TEKNISK INSTALLATION

Miljø, energi og installation ...

VVS- og energi-underviser fik sit livs oplevelse i Bhutan

Publiceret d. 16.05.2012

Det tætte samarbejde mellem Aarhus Tech og Bhutans regering fik underviser på VVS-og energiuddannelsen, Aksel Lykke,til at tage på en uforglemmelig rejse. I en måneds tid blev Aksels arbejdsplads flyttet fra Halmstadsgade til det lille buddhistiske kongedømme midt i Himalayabjergene. Aksel skriver flittigt hjem om sine oplevelser.

VVS9

Jeg er blevet godt modtaget i Arbejdsministeriet - og har hilst på flere prominente medarbejdere. De går alle sammen i forskellige variationer af en national klædedragt, der består af en kjolelignende dragt i flere lag. At komme i audiens hos arbejdsministeren - Hans Excellence Dorji Wangdi - var en særlig ære. Det var en højtidelig seance på omkring 10 minutter. Han er et hyggeligt og varmt menneske.

Ministeriebygningen er på 1500 m2, og her ønsker de - som det første sted i Bhutan - at få et solvarmeanlæg etableret. Det er i mine øjne en meget stor opgave. Men jeg vil gøre mit bedste, når jeg de sidste dage af mit ophold skal komme med forslag til projektet.

Ministeriet ligger i hovedstaden Thimpu, som i øvrigt er verdens eneste hovedstad uden trafiklys. En ingeniør fra ministeriet kører mig en eftermiddag rundt i byen for at se på VVS-installationer. Senere kører vi ud til et større rensningsanlæg, hvor mennesker fra Indien går og renser de store laguner. Det er storslået. Vandet fra den sidste lagune ser faktisk meget rent ud.

Efter et par dage i Thimpu kører vi til VVS-skolen i Bumthang. Her skal jeg undervise de næste uger. Vi bruger næsten ti timer på turen. Vi kører i Himalayabjergene og kan se sne på toppene af de højeste bjerge. Den helt ubeskrivelige smukke natur giver mig gåsehud. Tænk, at jeg har fået muligheden for at opleve dette, jeg har aldrig oplevet noget lignende! Skolen ligger nok det mest øde sted i verden, men nok også det smukkeste sted. Her er meget stille med bjerge hele vejen rundt.

Det er en lille skole. Værktøjet er fra før krigen i 1940 - og det er elevernes disciplin måske også J De rejser sig i hvert fald pænt op, når vi kommer ind af døren. Både elever og lærere er meget søde og venlige at tale med. Lærernes faglige niveau er ikke højt. Eleverne sidder og skriver lidt i deres bøger, men ellers er aktivitetsniveauet lavt. Der er ikke nogen særlig praktik indbygget i elevernes VVS- uddannelse, og de kan ingenting rent praktisk.

Internet virker ikke og kommer heller ikke til det i den tid, jeg er på skolen. Der er mangel på alt mulig udstyr. Det er svært at skaffe materialer og værktøj. Vi må hele tiden finde kreative løsninger, når vi skal løse praktiske opgaver - bl.a. finder vi ud af at bøje nogle gamle rustne søm, da skolen ingen skruer har. Af gammelt jern laver vi noget, der ligner en bolt. At bore et par huller med en boremaskine er ligeledes en stor udfordring for eleverne, der ikke er vant til at bruge elektrisk værktøj.

VVS6

VVS8

Som underviser er jeg kommet på mit livs opgave. Min plan er, at jeg vil lave en undervisningsplan inspireret af Grundforløbet på Aarhus Tech. Det er svært at undervise efter en lærebog, der er lavet i Nepal, og som også bruges lidt i Bhutan - og så lige på et andet sprog (engelsk). Jeg har været fuldstændig brændt ud om aftenen, og er gået i seng kl. 21.00. I undervisningen starter vi op med at lave en vandinstallation og senere en afløbsinstallation. De bliver bedt om at lave en tegning af, hvordan de laver en sådan installation. Jeg viser dem billeder af, hvordan vi har lavet det derhjemme - og gennemgår de forskellige komponenter.

De lærer at bruge en gevindmaskine og pakke et rør, hvilket er en stor opgave for dem. De prøver spejlsvejsning af afløbsrør, noget som ikke mange af dem ikke har prøvet før. I det hele taget forsøger jeg hele tiden at kombinere teori med praksis. Flere af kursisterne har aldrig lavet praktisk VVS-arbejde, selv om de underviser VVS-elever. Vi er 12 på holdet, deriblandt et par kontorfolk og en murer. Som medarbejderne i ministeriet bærer de også en kjolelignende klædedragt, som ikke altid er lige let at arbejde i.

Som en del af undervisningen bevæger vi os også uden for skolen - bl.a. for at se et vandforsyningsanlæg, hvor der ikke bliver anvendt nogen pumper. Vandet kommer oppe fra bjergene og bliver ledt ned i en muret tank på 20.000 liter, og herfra bliver det distribueret videre til de enkelte husstande. Her bruges naturens kræfter, de fysiske kræfter, hvor vand altid løber nedad.

Vi besøger også et nabohus til skolen, hvor de har problemer med, at vandrørene fryser om vinteren. Grunden er, at rørene sidder uden på husene. Jeg foreslår, at det vil være en god opgave for deres studerende at flytte dem inde i huset. Der er ligeledes problemer med vandtilførslen til skolen, hvilket vi på holdet også undersøger. Det viser sig, at rørene næsten er stoppet helt til. Problemet løser vi i fællesskab - både mine kursister og elever fra skolen deltager.

VVS7

Her oplever jeg virkelig den bhutanesiske venlighed og hjælpsomhed, hvilket er en stor ressource, når fælles projekter skal løses.

Afslutningsvis vil jeg sige, at jeg har haft en hård, men også fantastisk tur til landet, hvor velstand ikke gøres op i brutto nationalprodukt, men i stedet i brutto-lykke-index. Jeg tager gerne af sted igen i arbejdes øjemed, hvis muligheden byder sig.

 

Aksel Lykke
Lærer
Center for teknisk installation

Vi bruger cookies på aarhustech.dk
På aarhustech.dk benytter vi cookies til at give dig en god oplevelse og for at kunne udarbejde statistik over brugen af vores website.
Læs vores cookie-politik.

Ok