Print  

FAKTA OM TEKNISK GYMNASIUM

Dine muligheder med HTX

HTX ÅBNER MANGE FORSKELLIGE DØRE

Efter huen vil jeg være arkitekt

- Jeg valgte teknisk gymnasium, fordi jeg ikke bryder mig om at sidde stille på skolebænken hele ugen. Derfor passede det mig rigtig godt, at vi hver uge var i værkstedet, hvor vi arbejdede kreativt. Det var selvfølgelig også derfor, jeg valgte den studieretning, som hedder teknologi og design, for her får man virkelig lov til at bruge sine evner, fortæller Ann-Sofie Nielsen, som blev student sommeren 2012.

Efter studentereksamen har Ann-Sofie arbejdet et års tid. Arkitektstudiet er det, hun allerhelst vil, og siden studentereksamen har hun taget nogle tegnekurser for at forbedre mulighederne for at komme ind på studiet.

 "Vi skaber noget selv"

Det er de kreative processer, som tænder Ann-Sofie. Det at få lov til skabe noget - enten alene eller sammen med andre - er det helt specielle ved HTX-uddannelsen.

- Man laver først en masse undersøgelser og derefter et færdigt produkt. Man bliver glad og stolt over det, fordi man har "tænkt ud af boksen" og fået lov til at skabe noget selv. Man har jo lagt en masse arbejde og energi i det, og så bliver man glad, når man får anerkendelse fra kammerater og lærere - og selvfølgelig også får en god karakter, tilføjer Ann-Sofie.

Hun tror også, at det bliver en fordel for hende, hvis hun kommer på Arkitektskolen, at hun har lavet mange modeller. - Vi har haft materialerne i hånden og brugt forskellige maskiner, fx da vi skulle lave en træfacade eller dele til en stol. Maskinerne har vi jo i de forskellige værksteder, som er tilknyttet HTX-uddannelsen.

Projekterne betyder, at man ikke bare bliver klogere, man får også en større faglig sikkerhed, forklarer Ann-Sofie.

Gode råd til brobyggere

Ann-Sofie har fortalt mange brobygningselever (elever fra folkeskolens 8., 9. og 10. klasser) om, hvordan det er at gå på teknisk gymnasium. Nogle af de punkter, som hun har fremhævet, er blandt andet, at man ikke sidder på skolebænken hele dagen, laver projekter, idégenererer, har et godt samarbejde med andre, får produceret et produkt og ikke mindst lærer at arbejde i grupper. På den måde kommer man nemlig til at arbejde sammen med og være sammen med andre end dem, man ellers snakker med.

- De spurgte selvfølgelig altid, om der er mange lektier. Det sagde jeg nej til, men der er meget gruppearbejde og mange rapporter, som man skal samarbejde om. Og så synes jeg også, det var vigtigt at fortælle, at vi er meget forskellige på teknisk gymnasium. Nogle er mest til fysik og matematik. Andre - som mig selv - er mere til dansk og engelsk, men vi har det fint med hinanden, og alle kan snakke med hinanden, siger Ann-Sofie.

(Ann-Sofie Nielsen blev student sommeren 2012. HTX-brochuren 2013/2014).

 

HTX med i lægetasken

- Jeg er glad for at have tasken fuld af oplevelser, kundskaber og erfaringer fra teknisk gymnasium. Det var altsammen noget, som jeg kunne bruge på mit medicinstudie. Ud over en masse gode kammeratskaber havde jeg stort set alt det naturvidenskabelige med fra HTX - matematikken, kemien og fysikken.

Ordene kommer fra Mads Lynge Jensen, 28 år, som blev student fra Teknisk Gymnasium Viby i 2004 og derefter begyndte på medicinstudiet på Aarhus Universitet. Her blev han færdiguddannet i sommeren 2011, og i dag er han ansat på Sygehus Vendsyssel.

Arbejdsformerne på HTX gav bonus

For Mads gav gruppearbejdet fra HTX ham et stort fortrin i forhold til sine medstuderende på medicin.

 - Hele undervisningsformen på lægestudiet var sådan, at vi fik forelæsninger og holdundervisning, men det var ikke helt nok til at få det til at sidde fast, så på studiet delte vi os op i læsegrupper og gennemgik stoffet og lavede opgaver sammen. Og der kunne man godt se, at dem, der kom fra det almene gymnasium, ikke var så vant til gruppearbejde og gruppeprojekter, så det gik lidt langsomt for dem med at komme i gang, siger Mads.

Gode erfaringer fra teknikfaget

Erfaringerne med at bruge apparatur fik Mads bl.a. i teknikfaget Natur og Jordbrug, som han valgte på 3. år.

- Det var noget med at gå ud i naturen og samle blomster og svampe og kigge på det i mikroskop, og der lavede vi f.eks. et forsøg med fisk. Vi var ude i en put and take og fange nogen fisk, som vi puttede op i to store akvarier. Det ene kom vi p-piller i, for at se om østrogenstofferne ville have nogen effekt på fiskene, og vi lod dem gå i det i et par måneder. Og så tog vi fiskene op og dissekerede dem for at se, om der var nogen forskel, bl.a. med hensyn til stoffer i blodet, forklarer Mads, som nu bruger sine erfaringer til at håndtere mikroskop og skalpel som læge.

Fremtidsdrømme

Drømmen for Mads er at komme til at arbejde på et internationalt traumecenter. Derfor skal han et år inden for forsvaret, hvor han kan få erfaring med akut-medicin. Han vil gerne specialisere sig inden for enten anæstesi/narkoselæge eller intern medicin med subspeciale i akut-medicin.

(Mads Lynge Jensen blev student i 2004. HTX-brochuren 2013/2014).

 

Internationale konkurrencer er en del af HTX-ånden

 

I november 2012 deltog Rasmus Lunding Henriksen sammen med to kammerater fra Teknisk Gymnasium Viby i World Robot Olympiad i Kuala Lumpur i Malaysia. De tre HTX-elever fra AARHUS TECH repræsenterede Danmark på fornemmeste vis og vendte hjem med en flot sølvmedalje - den bedste placering til Danmark nogensinde.

Rasmus og vennerne Jonas og Jacob havde vundet DM-finalen på Aarhus Universitet i skarp konkurrence med mange andre hold. Deres kryds og bolle-robot bygget i LEGO blev en suveræn vinder.

Lyst til mere

De tre HTX'ere, der dimitterede i juni 2012, vandt også DM-finalen året før. Derfor repræsenterede de også Danmark ved Robot-OL i Abu Dhabi i 2011, hvor de opnåede en flot femte plads. Her fik de mod på mere og i samarbejde med Aarhus Universitet fik de stillet både lokale og udstyr til rådighed.

For Rasmus var projektet og konkurrencen en del af "HTX-ånden", hvor man fik et problem, som skulle løses inden for en bestemt tid.

- Det er sjovt at være med til, og så giver det god mening, fordi vi på den måde får brugt mange af de ting, som vi har lært i timerne. Hvor man nogen gange ellers har tænkt, hvad skal vi lige bruge det til? I konkurrencen udvikler man sig rigtig meget fagligt. Det er et intenst forløb, hvor man også lærer utroligt meget af at arbejde sammen i en gruppe for at nå det fælles mål, siger Rasmus.

Is som eksamensopgave

På teknisk gymnasium valgte Rasmus studieretningen matematik A og fysik A med engelsk A som tilvalg. samt teknikfaget sundhed og livsstil. I teknikfaget afleverede han sin eksamensopgave, som handlede om tilsætningsstoffer. Han arbejdede med at tilsætte farvestoffer til is.

Farvestofferne udvandt han fra gulerødder, spinat og røde lus. Isen blev ok og fik en fin rød, grøn og gul farve - som et trafiklys. Til studentereksamen var han oppe i projektet dvs. både det konkrete produkt, processen og den rapport, som han skrev om projektet.

Kig ind i fremtiden

Efter studentereksamen har Rasmus aftjent fire måneders værnepligt, og han regner med at begynde på datalogistudiet på Aarhus Universitet sommeren 2013.

(Rasmus Lunding Henriksen blev student i 2012. HTX-brochuren 2013/2014).

Vi bruger cookies på aarhustech.dk
På aarhustech.dk benytter vi cookies til at give dig en god oplevelse og for at kunne udarbejde statistik over brugen af vores website.
Læs vores cookie-politik.

Ok