Print  

Aarhus Gymnasium

Mere om Aarhus Gymnasium

Teknisk gymnasium fokuserer på naturvidenskab og teknikfag, hvor det teoretiske kombineres med praktisk arbejde i værksted og laboratorier. Du lærer at arbejde selvstændigt og at løse opgaver og større projekter sammen med andre - begge dele vil forberede dig godt i din videre uddannelse.

På Aarhus Gymnasium bruger vores elever både hovedet og hænderne i deres daglige gang på skolen, hvor praktiske værkstedsfag inden for naturvidenskab og teknik kombineres med faglige fag på højt niveau.

NY KREATIV LINJE

På det nye gymnasium tilbydes en helt ny kreativ linje bestående af en række studieretningskombinationer og teknikfagene Arkitektur og rum, Mode og design og Digital interaktion. Læs mere om den kreative linje.

 

Hverdagen på Aarhus Gymnasium

  • Inden for den første måned efter du er begyndt, er du af sted på hyttetur med din klasse og en parallelklasse. Du lærer dine nye klassekammerater at kende, og det hjælper til, at du hurtigt kommer til at føle dig hjemme på skolen. Blandt årets andre aktiviteter kan nævnes fester, fredagscafe, TGV-LAN net party og sportsfredag med bl.a. volleyballturnering. Der indgår studieture og ekskursioner som led i undervisningen. På 2. HTX går turen til udlandet, og der arrangeres korte faglige ekskursioner og virksomhedsbesøg.

  • Skolen har mange stationære pc'ere, og på hele skolen kan du koble din bærbare pc på det trådløse netværk, så du er velkommen til at medbringe din egen bærbare pc til undervisningen. Alle moderne bærbare pc'er kan kobles på skolens netværk. 

    En del af skolens kommunikation sker elektronisk ved hjælp af Skolenet. Her har hver klasse sin egen side, hvor du kan finde lektier, afleverings­planer og rapporter. Klassen har egen elektronisk opslagstavle med praktiske informationer som telefonnumre eller e-mailadresser på klasse­kammerater. Her kan du også se dit eget skema. 

  • Skoledagen starter kl. 8.15. Du har ca. 25 lektioner à 60 minutter om ugen. Det giver en skoledag med få fag og mulighed for fordybelse. Undervisningen foregår som klasseundervisning, øvelser og projekt­arbejde. Når du arbejder med teknologi- eller teknikprojekter, foregår undervisningen i Teknologi- og designcentret, labo­ra­to­rier eller køkken.

    Undervisningen i de natur­viden­ska­be­lige fag foregår ofte i labo­ra­to­rier. Hver klasse har en klasselærer, der tager sig af små og store pro­blem­er og koordinerer klassens aktiviteter.

    I hverdagen på Aarhus Gymnasium vil du hurtigt opdage, at der er tale om en skole med visioner. Du vil også se, at undervisningen foregår på en varieret måde med stor vægt på praktiske opgaver. Ofte er du sammen med dine kammerater og har undervisning i et af de klassiske fag såsom dansk og matematik. Andre gange opsøger du selv faglokalerne for at have fysik, kemi og biologi. I faget teknologi nedbryder vi alle klasseinddelingerne og danner skiftende hold, helt afhængig af interesser og de emner der gennemgås.

  • Vi udbyder alle de traditionelle fag inden for HTX-uddannelsen, og i teknologiundervisningen arbejdes der særligt med emner og projekter inden for industriel design, arkitektur og rum, beklædningsdesign, sundhed og livsstil samt elektronik og it.

    Ny kreativ linje

    På det nye gymnasium tilbydes en helt ny kreativ linje bestående af en række studieretningskombinationer og teknikfagene Arkitektur og rum, Mode og design og Digital interaktion. Læs mere om den kreative linje.

    Vores skolebygning består af 3 etager. Den nederste etage rummer vores store teknologi- og designcenter hvor eleverne bl.a. arbejder med teknologiens mange muligheder. De to øvrige etager rummer klasselokaler og laboratorier.

    Se de studieretninger, der udbydes på Aarhus Gymnasium.

     

  • Iben og Nick går i 2. HTX på Aarhus Gymnasium. De har valgt den Kommunikationstekniske studieretning med Kommunikation/it på A niveau, Design B og Programmering C. Her fortæller de om, hvordan det er at gå på HTX, om skolen, fagene og projekterne.

    Projekter om aktuelle emner

    Projektarbejdsformen er en vigtig del af det faglige studiemiljø på HTX, og både Iben og Nick synes godt om at arbejde med projekter. - Jeg synes ofte, det er om noget aktuelt, siger Nick og fortæller, at han bl.a. har lavet projekter om motion og sundhed og om miljø, hvor de lavede en radio, der kørte på solsender, mens Iben bl.a. har været med til at lave en website om atomkraft i energi og miljø.

    - Projekterne er meget bundne nogen gange, men det giver selvfølgelig en større udfordring, at lærerne ikke bare kommer og siger: 'Lav, hvad I vil.' Det havde selvfølgelig ind imellem været rarere, men det giver også en meget større udfordring, mener Iben - som er vild med projektarbejdsformen. - Det er i hvert fald en af de ting, jeg helt vildt gerne vil have, slår hun fast.

    Vi er her for at lære noget

    Lærernes undervisningsform er anderledes, end den de to elever kender fra folkeskolen. - Jeg synes, de er meget mere engagerede, siger Nick, og Iben supplerer: - De ved også meget mere om deres fag. Jeg kan godt lide det der med, at der er ansvar for egen læring, og hvis der er nogen, der ikke laver deres aflevering, så er det ikke lærerens problem, men elevens eget ansvar. Og det ansvar man får, kan jeg vildt godt lide, for jeg hader, når man skal bruge en halv time på, at læreren skal stå og skælde ud over det, for vi er her for at lære noget. Selvom der er nogen, der ikke afleverer, så er bolden ovre ved dem, og så må de selv kaste den videre, hvis de vil det, konstaterer Iben.

  • Elevråd

    Elevrådet på Aarhus Gymnasium består af en repræsentant og en suppleant fra hver klasse. Disse mødes i starten af året og vælger en formand og en næstformand. Opgaven som referent går på omgang.

    Elevrådets opgave er at varetage elevernes interesser og føre sager, som eleverne ønsker. Derfor er det vigtigt, at elever på skolen kontakter elevrådet med sager, de ønsker, der skal gøres noget ved.

    Festudvalg

    Eleverne vælger i starten af året medlemmer til skolens festudvalg. Udvalget er initiativtager og arrangør for de fester og fredagscaféer, der afholdes på skolen.

    Tutorer

    At starte et nyt sted er vanskeligt, men du kan hente gode råd til mange af hverdagens spørgsmål hos tutorerne. Det er ældre elever, der hjælper med at vise de nye elever i 1. HTX til rette.

  • Studiecafé

    Studiecaféen er et sted, hvor eleverne kan mødes og i fællesskab løse nogle af hjemmeopgaverne. Caféen bestyres af elever fra 3. HTX og har normalt åben to timer om ugen, afhængigt af elevernes behov.

    Fredagscafé

    Formålet med caféen er at skabe en god atmosfære klasserne imellem, idet man efter skoletid kan få en sludder over en sodavand eller øl og stresse af efter en travl skoleuge. Fredagscaféen er normalt åben én gang om måneden efter skoletid. Caféens overskud går til festudvalgets pengekasse.

    Fester

    I løbet af skoleåret arrangerer festudvalget et antal større fester. Succesen afhænger selvfølgelig af eleverne selv, men skolen og dens lærere bakker gerne op. Elevernes festudvalg styrer økonomien, så det er her det afgøres om det skal være et levende orkester eller et rigtig godt diskotek.

    Vi forholder os aktivt til eventuelt misbrug af narkotika, og vi har derfor bl.a. lavet en aftale med et vagtselskab om at placere en særlig vagt ved festerne. Formålet er gennem information, dialog og kontrol at sikre, at der ikke finder misbrug sted i forbindelse med vores fester.

    Idrætsdag

    En gang om året afholder de tre tekniske gymnasier i Aarhus en stor fælles idrætsdag, hvor der kæmpes med højt humør i fodbold, volleyball, rundbold, streetbasket, højdespring, længdespring og 400 m-løb. Dette er et af de steder, hvor du oplever at være en del af et større hele. 

Hyttetur, fester og sport

Inden for den første måned efter du er begyndt, er du af sted på hyttetur med din klasse og en parallelklasse. Du lærer dine nye klassekammerater at kende, og det hjælper til, at du hurtigt kommer til at føle dig hjemme på skolen. Blandt årets andre aktiviteter kan nævnes fester, fredagscafe, TGV-LAN net party og sportsfredag med bl.a. volleyballturnering. Der indgår studieture og ekskursioner som led i undervisningen. På 2. HTX går turen til udlandet, og der arrangeres korte faglige ekskursioner og virksomhedsbesøg.



It og netværk

Skolen har mange stationære pc'ere, og på hele skolen kan du koble din bærbare pc på det trådløse netværk, så du er velkommen til at medbringe din egen bærbare pc til undervisningen. Alle moderne bærbare pc'er kan kobles på skolens netværk. 

En del af skolens kommunikation sker elektronisk ved hjælp af Skolenet. Her har hver klasse sin egen side, hvor du kan finde lektier, afleverings­planer og rapporter. Klassen har egen elektronisk opslagstavle med praktiske informationer som telefonnumre eller e-mailadresser på klasse­kammerater. Her kan du også se dit eget skema. 



Din hverdag på skolen

Skoledagen starter kl. 8.15. Du har ca. 25 lektioner à 60 minutter om ugen. Det giver en skoledag med få fag og mulighed for fordybelse. Undervisningen foregår som klasseundervisning, øvelser og projekt­arbejde. Når du arbejder med teknologi- eller teknikprojekter, foregår undervisningen i Teknologi- og designcentret, labo­ra­to­rier eller køkken.

Undervisningen i de natur­viden­ska­be­lige fag foregår ofte i labo­ra­to­rier. Hver klasse har en klasselærer, der tager sig af små og store pro­blem­er og koordinerer klassens aktiviteter.

I hverdagen på Aarhus Gymnasium vil du hurtigt opdage, at der er tale om en skole med visioner. Du vil også se, at undervisningen foregår på en varieret måde med stor vægt på praktiske opgaver. Ofte er du sammen med dine kammerater og har undervisning i et af de klassiske fag såsom dansk og matematik. Andre gange opsøger du selv faglokalerne for at have fysik, kemi og biologi. I faget teknologi nedbryder vi alle klasseinddelingerne og danner skiftende hold, helt afhængig af interesser og de emner der gennemgås.



Fag på Aarhus Gymnasium

Vi udbyder alle de traditionelle fag inden for HTX-uddannelsen, og i teknologiundervisningen arbejdes der særligt med emner og projekter inden for industriel design, arkitektur og rum, beklædningsdesign, sundhed og livsstil samt elektronik og it.

Ny kreativ linje

På det nye gymnasium tilbydes en helt ny kreativ linje bestående af en række studieretningskombinationer og teknikfagene Arkitektur og rum, Mode og design og Digital interaktion. Læs mere om den kreative linje.

Vores skolebygning består af 3 etager. Den nederste etage rummer vores store teknologi- og designcenter hvor eleverne bl.a. arbejder med teknologiens mange muligheder. De to øvrige etager rummer klasselokaler og laboratorier.

Se de studieretninger, der udbydes på Aarhus Gymnasium.

 



Elever om skolens studiemiljø

Iben og Nick går i 2. HTX på Aarhus Gymnasium. De har valgt den Kommunikationstekniske studieretning med Kommunikation/it på A niveau, Design B og Programmering C. Her fortæller de om, hvordan det er at gå på HTX, om skolen, fagene og projekterne.

Projekter om aktuelle emner

Projektarbejdsformen er en vigtig del af det faglige studiemiljø på HTX, og både Iben og Nick synes godt om at arbejde med projekter. - Jeg synes ofte, det er om noget aktuelt, siger Nick og fortæller, at han bl.a. har lavet projekter om motion og sundhed og om miljø, hvor de lavede en radio, der kørte på solsender, mens Iben bl.a. har været med til at lave en website om atomkraft i energi og miljø.

- Projekterne er meget bundne nogen gange, men det giver selvfølgelig en større udfordring, at lærerne ikke bare kommer og siger: 'Lav, hvad I vil.' Det havde selvfølgelig ind imellem været rarere, men det giver også en meget større udfordring, mener Iben - som er vild med projektarbejdsformen. - Det er i hvert fald en af de ting, jeg helt vildt gerne vil have, slår hun fast.

Vi er her for at lære noget

Lærernes undervisningsform er anderledes, end den de to elever kender fra folkeskolen. - Jeg synes, de er meget mere engagerede, siger Nick, og Iben supplerer: - De ved også meget mere om deres fag. Jeg kan godt lide det der med, at der er ansvar for egen læring, og hvis der er nogen, der ikke laver deres aflevering, så er det ikke lærerens problem, men elevens eget ansvar. Og det ansvar man får, kan jeg vildt godt lide, for jeg hader, når man skal bruge en halv time på, at læreren skal stå og skælde ud over det, for vi er her for at lære noget. Selvom der er nogen, der ikke afleverer, så er bolden ovre ved dem, og så må de selv kaste den videre, hvis de vil det, konstaterer Iben.



Elevråd, festudvalg og tutorer

Elevråd

Elevrådet på Aarhus Gymnasium består af en repræsentant og en suppleant fra hver klasse. Disse mødes i starten af året og vælger en formand og en næstformand. Opgaven som referent går på omgang.

Elevrådets opgave er at varetage elevernes interesser og føre sager, som eleverne ønsker. Derfor er det vigtigt, at elever på skolen kontakter elevrådet med sager, de ønsker, der skal gøres noget ved.

Festudvalg

Eleverne vælger i starten af året medlemmer til skolens festudvalg. Udvalget er initiativtager og arrangør for de fester og fredagscaféer, der afholdes på skolen.

Tutorer

At starte et nyt sted er vanskeligt, men du kan hente gode råd til mange af hverdagens spørgsmål hos tutorerne. Det er ældre elever, der hjælper med at vise de nye elever i 1. HTX til rette.



Fællesarrangementer

Studiecafé

Studiecaféen er et sted, hvor eleverne kan mødes og i fællesskab løse nogle af hjemmeopgaverne. Caféen bestyres af elever fra 3. HTX og har normalt åben to timer om ugen, afhængigt af elevernes behov.

Fredagscafé

Formålet med caféen er at skabe en god atmosfære klasserne imellem, idet man efter skoletid kan få en sludder over en sodavand eller øl og stresse af efter en travl skoleuge. Fredagscaféen er normalt åben én gang om måneden efter skoletid. Caféens overskud går til festudvalgets pengekasse.

Fester

I løbet af skoleåret arrangerer festudvalget et antal større fester. Succesen afhænger selvfølgelig af eleverne selv, men skolen og dens lærere bakker gerne op. Elevernes festudvalg styrer økonomien, så det er her det afgøres om det skal være et levende orkester eller et rigtig godt diskotek.

Vi forholder os aktivt til eventuelt misbrug af narkotika, og vi har derfor bl.a. lavet en aftale med et vagtselskab om at placere en særlig vagt ved festerne. Formålet er gennem information, dialog og kontrol at sikre, at der ikke finder misbrug sted i forbindelse med vores fester.

Idrætsdag

En gang om året afholder de tre tekniske gymnasier i Aarhus en stor fælles idrætsdag, hvor der kæmpes med højt humør i fodbold, volleyball, rundbold, streetbasket, højdespring, længdespring og 400 m-løb. Dette er et af de steder, hvor du oplever at være en del af et større hele. 



Historier indefra

  • Jacob, Magnus og Thorbjørn

    Jacob, Magnus og Thorbjørn

    Matematik er fedt!

    - Vi går på første år i matematik og fysik-klassen. Her lærer vi at skrive masser af rapporter og naturvidenskabsfaglige journaler. Matematik er fedt, fordi det er så systematisk, og det hele skal kunne sættes ind i en boks, hvor der kun er ét facit.

    - Lærerne på HTX er rigtig dygtige, og niveauet er passende højt. I forhold til folkeskolen er det fedt, at niveauet er skruet op, så man føler, man får noget ordentligt ud af at gå i skole. 

    - Vi har en rigtig god klasse og ses også nogle gange i fritiden. Så tager vi f.eks. ind til byen efter skole eller ud at bowle.

     

  • Lasse, Nabil, Johan og Jason

    Lasse, Nabil, Johan og Jason

    God veksling mellem teoretisk og praktisk arbejde

    - Vi er på matematik A og Fysik A linjen. Fysik og matematik er primært teoretiske fag med meget tavleundervisning, men så er der også fag som teknologi og kemi, der er mere praktiske. Vi kan rigtig godt lide teknologi, da vi bruger vores hænder meget og får lov til at arbejde selvstændigt. Blandt andet skærer vi i træ og laver borde.

    - I starten kan niveauet godt virke lidt højt, men man kommer hurtigt med, og nu er det helt passende. Det er jo også dejligt at blive udfordret lidt.

    - Fremtidsdrømmen er, at vi gerne vil være pilot og ingeniør. Derfor er HTX-uddannelsen den perfekte uddannelse!  

     

     

  • Lisa

    Lisa

    Robotteknologi er min fremtid

    Det siger Lisa Tejlgaard Havshøj, 18 år, som blev student fra Teknisk Gymnasium Århus Midtby i juni 2012. Hun er allerede helt klar på, hvad hun vil bruge de næste fem år af sit liv på.

    - Efter studentereksamen flytter jeg til Odense, hvor jeg har fået en lejlighed sammen med min kæreste, som jeg går i klasse med lige nu. Han skal begynde på datalogi, og jeg starter på civilingeniøruddannelsen i robotteknologi på Syddansk Universitet. Jeg vil gerne hurtigt videre med min uddannelse, og jeg glæder mig til at skulle studere noget, som interesserer mig meget, fortæller Lisa.

     

     

Vi bruger cookies på aarhustech.dk
På aarhustech.dk benytter vi cookies til at give dig en god oplevelse og for at kunne udarbejde statistik over brugen af vores website.
Læs vores cookie-politik.

Ok