Print  

Teknisk Gymnasium Viby

Mere om Teknisk Gymnasium Viby

Teknisk gymnasium fokuserer på naturvidenskab og teknikfag, hvor det teoretiske kombineres med praktisk arbejde i værksted og laboratorier. Du lærer at arbejde selvstændigt og at løse opgaver og større projekter sammen med andre - begge dele vil forberede dig godt i din videre uddannelse.

På Teknisk Gymnasium Viby bruger vores elever både hovedet og hænderne i deres daglige gang på skolen, hvor praktiske værkstedsfag inden for naturvidenskab og teknik kombineres med faglige fag på højt niveau.

 

Hverdagen på Teknisk Gymnasium Viby

  • Inden for den første måned efter du er begyndt, er du af sted på hyttetur med din klasse og en parallelklasse. Du lærer dine nye klassekammerater at kende, og det hjælper til, at du hurtigt kommer til at føle dig hjemme på skolen. Blandt årets andre aktiviteter kan nævnes fester, fredagscafe, TGV-LAN net party og sportsfredag med bl.a. volleyballturnering. Der indgår studieture og ekskursioner som led i undervisningen. På 2. HTX går turen til udlandet, og der arrangeres korte faglige ekskursioner og virksomhedsbesøg.

    I begyndelsen af skoleåret vil du møde tutorer fra 2. og 3. HTX, som vil introducere dig til vores skole og være med på hyttetur sammen med klasserne.

     

  • Skolen har mange stationære pc'ere, og på hele skolen kan du koble din bærbare pc på det trådløse netværk, så du er velkommen til at medbringe din egen bærbare pc til undervisningen. Alle moderne bærbare pc'er kan kobles på skolens netværk. Skolen har et skolenet, hvor du kan hente opgaver, fagplaner, individuelt skoleskema, melde fravær m.m.

     

  • Skolebygningen er indrettet til projektarbejdsformen, hvor teore­tiske og praktiske fag fungerer sammen. Fra et centralt studietorv er der let adgang til studie- og gruppe­arbejdsrum, værksteder og labo­ra­torier. Dette fremmer arbejds­processen fra idéfase til fremstilling af produkt til afsluttende rapport. Store glaspartier ind til laboratorier og værksteder giver mulighed for at følge og inspirere hinandens arbejde.

     

  • Efter skoletid, eller som led i undervisningen, har du på 2. og 3. år mulighed for at deltage i landsdækkende og internationale konkurrencer - fx europamesterskabet i iværksætteri eller Gazellespillet, hvor landets gymnasier konkurrerer indbyrdes.

    Hver klasse/studieretning har et team, som bl.a. samordner klassens aktiviteter og hjælper med små og store problemer. Teamet er med til at planlægge forældremøder, forældrekonsultation på 1. år og ekskursioner.

     

  • Teknisk Gymnasium Viby er kendt som et gymnasium med et højt fagligt niveau inden for de naturvidenskabelige fag som kemi A, fysik A, biologi A - alle i mulig kombination med matematik på A-niveau. Vores kreative og innovative elever går typisk på vores studieretninger med komm/it, eller teknologi i kombination med design eller samfundsfag.

    Vi udbyder naturvidenskabelige, teknologisk og kommunikationsstudieretninger, dertil udbydes en lang række valgfag, samt de obligatoriske fag der tilhører htx-fagrækken. Du kan læse mere om dette under valg af studieretning.

  • Fællesskab, tværfaglighed og nye udfordringer

    Spørger man Lea og Henrik, der begge går på Teknisk Gymnasium Viby og har valgt den naturvidenskabelige studieretning med fagene Matematik A, Biologi B og Statistik C, er det bedste ved at gå på HTX fællesskabet, tværfagligheden og nye udfordringer. 

    Studiemiljøet får topkarakter af de to elever, som er glade for både det sociale og det faglige miljø på HTX i Viby. Begge fremhæver fællesskabet. - Man kan arbejde sammen med langt de fleste, og man kan snakke sammen på tværs af årgangene, lyder det. Også projektarbejdsformen er en vigtig del af det gode studiemiljø, og noget af det bedste ved HTX er i Leas øjne, at der er noget praktisk arbejde og gruppearbejde. I det hele taget den nye slags fag, man har og den nye måde at arbejde på.

    Man kan tænke lidt mere frit

    Gruppearbejde er en vigtig del af undervisningsformen på HTX. - Der er en hel del gruppearbejde. Jeg synes, det er godt, siger Lea, og Henrik er enig: - Gruppearbejdet er lidt ligesom i folkeskolen, men det, som så gør HTX her bedre, er, at vi har Studietorvet. Det er en mulighed, vi ikke havde i folkeskolen. Der skulle vi klemme en masse grupper ind i en lille klasse, men her har vi mulighed for at sprede os ud og samtidigt sidde ude på Studietorvet, så man kan følge med i andre ting, der sker. Det giver et dejligt miljø. Lea er enig: - Man kan ligesom tænke lidt mere frit.

  • Elevråd

    Elevrådet på Teknisk Gymnasium Viby består af en repræsentant og en suppleant fra hver klasse. Disse mødes i starten af året og vælger en formand og en næstformand. Opgaven som referent går på omgang.

    Elevrådets opgave er at varetage elevernes interesser og føre sager, som eleverne ønsker. Derfor er det vigtigt, at elever på skolen kontakter elevrådet med sager, de ønsker, der skal gøres noget ved.

     

Hyttetur, fester og sport

Inden for den første måned efter du er begyndt, er du af sted på hyttetur med din klasse og en parallelklasse. Du lærer dine nye klassekammerater at kende, og det hjælper til, at du hurtigt kommer til at føle dig hjemme på skolen. Blandt årets andre aktiviteter kan nævnes fester, fredagscafe, TGV-LAN net party og sportsfredag med bl.a. volleyballturnering. Der indgår studieture og ekskursioner som led i undervisningen. På 2. HTX går turen til udlandet, og der arrangeres korte faglige ekskursioner og virksomhedsbesøg.

I begyndelsen af skoleåret vil du møde tutorer fra 2. og 3. HTX, som vil introducere dig til vores skole og være med på hyttetur sammen med klasserne.

 



It og netværk

Skolen har mange stationære pc'ere, og på hele skolen kan du koble din bærbare pc på det trådløse netværk, så du er velkommen til at medbringe din egen bærbare pc til undervisningen. Alle moderne bærbare pc'er kan kobles på skolens netværk. Skolen har et skolenet, hvor du kan hente opgaver, fagplaner, individuelt skoleskema, melde fravær m.m.

 



Indretning

Skolebygningen er indrettet til projektarbejdsformen, hvor teore­tiske og praktiske fag fungerer sammen. Fra et centralt studietorv er der let adgang til studie- og gruppe­arbejdsrum, værksteder og labo­ra­torier. Dette fremmer arbejds­processen fra idéfase til fremstilling af produkt til afsluttende rapport. Store glaspartier ind til laboratorier og værksteder giver mulighed for at følge og inspirere hinandens arbejde.

 



Iværksætteri og konkurrencer

Efter skoletid, eller som led i undervisningen, har du på 2. og 3. år mulighed for at deltage i landsdækkende og internationale konkurrencer - fx europamesterskabet i iværksætteri eller Gazellespillet, hvor landets gymnasier konkurrerer indbyrdes.

Hver klasse/studieretning har et team, som bl.a. samordner klassens aktiviteter og hjælper med små og store problemer. Teamet er med til at planlægge forældremøder, forældrekonsultation på 1. år og ekskursioner.

 



Fag på Teknisk Gymnasium Viby

Teknisk Gymnasium Viby er kendt som et gymnasium med et højt fagligt niveau inden for de naturvidenskabelige fag som kemi A, fysik A, biologi A - alle i mulig kombination med matematik på A-niveau. Vores kreative og innovative elever går typisk på vores studieretninger med komm/it, eller teknologi i kombination med design eller samfundsfag.

Vi udbyder naturvidenskabelige, teknologisk og kommunikationsstudieretninger, dertil udbydes en lang række valgfag, samt de obligatoriske fag der tilhører htx-fagrækken. Du kan læse mere om dette under valg af studieretning.



Elever om studiemiljøet

Fællesskab, tværfaglighed og nye udfordringer

Spørger man Lea og Henrik, der begge går på Teknisk Gymnasium Viby og har valgt den naturvidenskabelige studieretning med fagene Matematik A, Biologi B og Statistik C, er det bedste ved at gå på HTX fællesskabet, tværfagligheden og nye udfordringer. 

Studiemiljøet får topkarakter af de to elever, som er glade for både det sociale og det faglige miljø på HTX i Viby. Begge fremhæver fællesskabet. - Man kan arbejde sammen med langt de fleste, og man kan snakke sammen på tværs af årgangene, lyder det. Også projektarbejdsformen er en vigtig del af det gode studiemiljø, og noget af det bedste ved HTX er i Leas øjne, at der er noget praktisk arbejde og gruppearbejde. I det hele taget den nye slags fag, man har og den nye måde at arbejde på.

Man kan tænke lidt mere frit

Gruppearbejde er en vigtig del af undervisningsformen på HTX. - Der er en hel del gruppearbejde. Jeg synes, det er godt, siger Lea, og Henrik er enig: - Gruppearbejdet er lidt ligesom i folkeskolen, men det, som så gør HTX her bedre, er, at vi har Studietorvet. Det er en mulighed, vi ikke havde i folkeskolen. Der skulle vi klemme en masse grupper ind i en lille klasse, men her har vi mulighed for at sprede os ud og samtidigt sidde ude på Studietorvet, så man kan følge med i andre ting, der sker. Det giver et dejligt miljø. Lea er enig: - Man kan ligesom tænke lidt mere frit.



Elevråd

Elevråd

Elevrådet på Teknisk Gymnasium Viby består af en repræsentant og en suppleant fra hver klasse. Disse mødes i starten af året og vælger en formand og en næstformand. Opgaven som referent går på omgang.

Elevrådets opgave er at varetage elevernes interesser og føre sager, som eleverne ønsker. Derfor er det vigtigt, at elever på skolen kontakter elevrådet med sager, de ønsker, der skal gøres noget ved.

 



Historier indefra

  • Andreas

    Andreas

    Jeg får frihed til selv at tage initiativer

    Andreas Østergaard Hammer, 19 år, fra 3. z er ikke et sekund i tvivl, da han får spørgsmålet om, hvad der har betydet mest for ham i de tre år på gymnasiet. Han kan godt lide det selvstyrende, at der ikke hele tiden står en lærer ved tavlen og snakker.

    - Det er fedt, at man har frihed til selv at tage initiativer, til selv at beslutte hvad man vil arbejde med og selv være med til at udvikle projekterne. Der sker helt klar en udvikling i løbet af teknisk gymnasium. På 1. år er der en lærer, som forklarer og viser, hvordan tingene skal gribes an, men på 3. år beslutter vi selv, planlægger og tager kontakter med dem, som vi skal samarbejde med. Her er læreren meget i baggrunden, og vi bruger ham mere som en slags konsulent. Han godkender selvfølgeligt løbende, det vi laver, siger Andreas.

  • Andreas

    Andreas

    Samarbejde med Cocio

    I teknikfaget blev eleverne præsenteret for et projekt om tilsætningsstoffer. Eleverne skulle lave et tilsætningsstof, som skulle tilsættes et rigtigt produkt.

    - Vi var tre drenge i vores gruppe, og vi tog udgangspunkt i, hvad vi selv godt kan lide, og her blev vi hurtige enige om Cocio. Så hvorfor ikke lave en slags mælkesnitte med Cocioskum? På listen over tilsætningsstoffer fandt vi det, der passede bedst til vores produkt - E407. Vi kontaktede derefter både Danisco og Cocio, og begge virksomheder ville gerne hjælpe os, forklarer Andreas. Cocio har efterfølgende fået gruppens rapport om projektet og vil gerne høre mere, når gruppen har været til eksamen i den. Udover selve Cociobaren har gruppen også lavet den korrekte emballage med Cocios logo, som de fik lov til at bruge.

  • Rasmus

    Rasmus

    Internationale konkurrencer - en del af HTX-ånden

    I november 2011 deltog Rasmus Lunding Henriksen sammen med to kammerater fra Teknisk Gymnasium Viby i World Robot Olympiad i Abu Dhabi. De tre HTX-elever fra AARHUS TECH repræsenterede Danmark på fornemmeste vis og vendte hjem med en flot femte plads - den bedste placering til Danmark nogensinde.

    Rasmus og vennerne Jonas og Jacob vandt DM-finalen på Aarhus Universitet i skarp konkurrence med mange andre hold. Deres minerydderrobot bygget i LEGO blev en suveræn vinder.

  • Rasmus

    Rasmus

    Projekter skal løses gennem samarbejde

    De tre HTX-ere, der dimitterede i juni 2012, er allerede gået i gang med at bygge og programmere deres nye LEGO-robot til næste års DM, men hvad det handler om er indtil videre strengt fortroligt. Rasmus vil dog godt røbe, at de får stillet både lokale og udstyr til rådighed på Aarhus Universitet.

    For Rasmus var projektet og konkurrencen en del af "HTX-ånden", hvor man fik et problem, som skulle løses inden for en bestemt tid. - Det er sjovt at være med til, og så giver det god mening, fordi vi på den måde får brugt mange af de ting, som vi har lært i timerne. Hvor man nogen gange ellers har tænkt, hvad skal vi lige bruge det til? I konkurrencen udvikler man sig rigtig meget fagligt. Det er et intenst forløb, hvor man også lærer utroligt meget af at arbejde sammen i en gruppe for at nå det fælles mål, siger Rasmus.

Vi bruger cookies på aarhustech.dk
På aarhustech.dk benytter vi cookies til at give dig en god oplevelse og for at kunne udarbejde statistik over brugen af vores website.
Læs vores cookie-politik.

Ok