Generalforsamling 2015

Beretning for seniorklubben 2014 til 2015.

Vi havde et besøg ved Andelssamfundet i Hjortshøj, inden vi afholdte generalforsamling, hvor det blev til genvalg af den siddende bestyrelse.

Bestyrelsen gik straks i gang med planlægning af aktiviteterne for det kommende år.

Vores første besøg var på Dollerupvej den 20. oktober, hvor vi skulle se det nye byggeri, samt høre om de aktiviteter, de havde i huset. Vi havde fået Lasse og Carsten Gye til at være guider. Det blev et meget interessant besøg, hvor vi kunne høre lidt om de forskellige uddannelser, de havde på Dollerupvej.

Den 24. november var vi Væksthuset i Botanisk Have. Det var så stor en succes, at vi var nødt til at få tre guider på. Normalt er det gratis at gå i Væksthuset, men det koster at få guide på. Disse penge var ikke spildt, idet det var nogle hyggelige og vidende guider.

Så når vi frem til vores julemøde, som vi altid ser frem til, idet vi her får en direkte kontakt til vores "gamle" arbejdsplads. Som sædvanlig var det Lasse og Annette, der stod for at orientere os om stort og småt i årets løb. Arrangementet var velbesøgt, og som sædvanlig havde skolen sørget for et godt arrangement. Det siger vi tak for, og glæder over, at det er blevet et fast indslag i seniorklubbens aktiviteter.

Vi er nået ind i det nye år og tager en tur til Borneo. Hanne og Jørgen Hansen havde i 2013 været en tur til Borneo, og viste seniorklubben billeder og film fra deres oplevelser.

Ud fra de billeder vi så, må det have været en fantastisk oplevelse. Vi så billeder af frodige regnskove, krystalklart vand, orkideer, næseaber, orangutanger, pygmæelefanter, næsehornsfugle og store havskildpadder, der lægger æg.!

Desuden var der nogle billeder af en tur med båd dels til en nærliggende ø, og dels en tur op af en af floderne. Det var uden tvivl en oplevelsestur, som vi blev delagtig gjort i.

Den 15. februar var vi nede og se, hvad en af de nye bygning på havnen havde at vise. Navitas har uddannelse af både Ingeniører og Maskinmestre. Vi blev vist rundt af Niels Mølstrøm, som havde været på Aarhus Tech. Et imponerende bygningsværk, hvor der var taget højde for næsten alt. Det de manglede var, at der ikke taget højde for den tilstrømning, der var til uddannelserne. Det betød, at de allerede nu var i pladsnød. Det var et meget interessant besøg.

Den 18. marts gik turen til Silkeborg. Vi skulle ud at se på motorvejsbyggeriet. Vi havde en aftale med Poul Mogens Nielsen, som guide os rundt i det store projekt. Efter en gennemgang af forløbet af byggeriet, gik vi ned på den strækning, som er under anlæg, og som skal stå færdig i efteråret 2016. En del af strækningen er så tæt på vandspejlet, at de en nødt til af sikre det mod, at det ikke "skubbes op", så de borer nogle ankre ned i jorden, for at hindre, at den hæver sig, hvis vandspejlet stiger. Støttevæggene er også sikret ind i det omliggende terræn med ankre.

Den 16. april var vi først på Folkestedet, som skolens elever driver, og få brunch. Derefter gik vi over på Godsbanen, for at få en guidet tur igennem alle de aktiviteter, der findes her. Der er endnu ikke færdig udbygget, men det var interessant at se, hvad de gik og lavede dernede.

Sommerturen foregik i bus ad mindre veje gennem det smukke landskab. Vi besøgte først Gasmuseet i Hobro, hvor vi fik en meget fin guidet tur gennem museet, der var beliggende i et gammelt bygasværk. Ud over udstyr fra gasværkstiden, havde man samlet husholdningsmaskiner, der brugte gas, og andre ting fra husholdningen fra 50 og 60'erne. Det var meget nostalgisk, at gå der.

Frokosten blev spist på en skovrestaurant i Hobro, hvorefter vi fortsatte til Thingbjerg Kalkminer. Der var ingen flagermus hjemme, men vi kunne beundre de mange statuer, der opbevares der.

Hjemturen gik også ad mindre veje gennem lysegrønne skove og mellem gule rapsmarker.

Vores sidste arrangement var en tur rundt i havnen. Den 9. september var der havnetur med båd.  Det var en meget anderledes måde at opleve havnens bygninger. En flot tur som 25 personer oplevede.

Der har været holdt 3 bestyrelsesmøder.

Der var kommet en mail, om der var nogle ældre ægtepar, der kunne være interesseret i at deltage i en kortfilm. Det virkede umiddelbart useriøst, så det nåede kun til KES.

Vi har flere gange været inde på vores sommertur i 2016.

Der ligger forslag om
  •  en tur til Tunø
  •  en tur til Jelling og Bindesballe Købmandsgård
  •  en tur til Slesvig Vognsamling i Haderslev og Brødremenigheden i Christiansfeld.