AARHUS TECH udvikler erhvervsskoler i Myanmar

Mange års militærstyre i Myanmar har blandt meget andet efterladt et nedslidt og utidssvarende uddannelsessystem. En af vejene til at styrke det nye, spinkle demokrati er at udvikle landets uddannelser. AARHUS TECH har vigtige erfaringer med at opbygge erhvervsuddannelser og kurser i Asien - blandt andet fra Indonesien, Bhutan og Mongoliet.

AARHUS TECH har både i 2012 og 2013 arbejdet med uddannelse i Myanmar i samarbejde med Asian Development Bank og Unesco. Det nye projekt udspringer af dette samarbejde, og konsulent Carsten Hüttemeier fra AARHUS TECHs internationale afdeling skal være teamleader på det første pilotprojekt, som skal etablere korte, kompetencegivende kurser på fem skoler i Mandalay, Yangon og i hovedstaden Naypyidaw.

Carsten Hüttemeier har arbejdet som ekspert i mange lande for AARHUS TECH International og de seneste to år løst en række opgaver i Myanmar inden for sit speciale, der primært fokuserer på at udvikle uddannelser og kurser inden for erhvervsuddannelserne, så de matcher arbejdsmarkedets behov for faglærte medarbejdere.

- I Myanmar er 16 forskellige ministerier involveret i erhvervsuddannelserne, og der findes ikke en overordnet politik for erhvervsuddannelserne. Arbejdsgiverne har slet ikke nogen tradition for at være med i planlægningen af de faglige uddannelser, og af samme grund er der meget lidt sammenhæng mellem uddannelsernes indhold og de kvalifikationer, som virksomhederne efterspørger, siger Carsten Hüttemeier.

Når Carsten Hüttemeier i midten af juli tager til Myanmar for at arbejde på det projekt, som skal afsluttes i april 2016, så bliver en af de allerførste opgaver derfor at få etableret to lokale arbejdsmarkedsråd, hvor skoler, projektdeltagere og virksomheder kan komme i dialog med hinanden og få sammensat indholdet af de nye kurser. Carsten Hüttemeier forventer, at kurserne vil være af 8 - 12 ugers varighed. Opbygget efter et system, som minder om vores danske arbejdsmarkedsuddannelser - også kaldet AMU-kurser.

Regeringen i Myanmar ser selv projektet som et afgørende fundament for at skabe vækst og dermed komme fattigdommen til livs og skabe grobund for en demokratisk udvikling. Landbefolkningen har særlig bevågenhed i projektet, fordi 70 % af befolkningen lever på landet, og af dem er ca. 30 % jordløse, og en meget stor del af dem lever under fattigdomsgrænsen.

- Når vores internationale aktiviteter kan bidrage til en demokratiseringsproces, som reelt begynder at ændre leveforholdene for mange mennesker, så kan jeg ikke lade være med at være lidt stolt og beæret over, at vi kan være med her, siger direktør Annette Lauridsen, AARHUS TECH.

Fakta om Myanmar

Befolkning: 60.280.000 (2010)

Areal: 678.500 km2

Hovedstad: Naypyidaw