Fire gymnasieelever får 50.000 kr. til produktudvikling

Det der begyndte som et undervisningsprojekt på Aarhus Gymnasium kan måske udvikle sig til en god forretning. Det er i hvert fald det fire gymnasieelever håber på, og nu har de modtaget et såkaldt mikrolegat på 50.000 kr. fra Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise til at udvikle deres ide.

Eleverne - Mathias Egekvist, 19 år, Casper Mohr, 18 år, Nicolai Dirks, 20 år og Emil Bank Mikkelsen, 20 år - går alle i 3. g på Aarhus Gymnasium.  Her har de i faget teknologi i det sidste halve år arbejdet med et projekt, som skal blive til et eksamensprojekt til sommer, men ambitionerne rækker videre. Det skal nemlig gerne resultere i en levedygtig virksomhed og ikke blot et eksamensprojekt.

Fra klasseværelse til business

Nicolai Dirks giver denne korte forklaring af deres forretningside:

- Vi laver det produkt - plastik - som skal bruges i 3D printere. Vi køber plastik-granulat og vores maskine smelter det om til lange plastikbaner også kaldet filament. Det skal 3D printeren bruge for at producere forskellige modeller. Hos os kan kunderne vælge en bestemt farve ligesom hos farvehandleren.

Nu kan man spørge sig selv, om det produkt ikke allerede findes på markedet. Her er svaret fra de fire iværksættere både ja og nej for deres koncept er anderledes end de traditionelle virksomheders.

- Til forskel fra andre virksomheder kan vi levere meget mere kundetilpassede og fleksible løsninger. Vi kan tilbyde lige præcis de farver og den mængde, som kunden ønsker. Vores produktion er simpelthen kunde- og ordrestyret. Kunden har jo ingen fornøjelse af at få et kilo blå plastik, hvis han fx kun skal bruge blå plastik til tre små knapper, siger Emil Bank Mikkelsen.

Plastic fantastic

Eleverne har valgt firmanavnet "Filament in Color", og de har selv designet og bygget den maskine, som smelter plastik-granulaten. De understreger, at der stadigvæk er tale om en prototype, som skal udbygges og forbedres, så den kan matche de kvalitetskrav, de stiller til deres færdige produkt. Den proces bliver der nu råd til med ekstra 50.000 kr. i banken.

- Legatet skal være med til at løfte ideen til et produkt. I vores ansøgning om legatet har vi fx budgetteret med en ny prototype, en 3D printer, så vi kan lave nogle gode test af vores materiale og penge til at etablere en web-shop, som skal sælge vores færdige produkt, siger Mathias Egekvist.

Skarp deadline

De fire iværksættere blev "opdaget" på en messe, som organisationen Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise var initiativtager til i Horsens i januar. Her fik ejerne af Filament in Color så meget positiv respons både fra dommere og publikum, at det gav dem "et los bagi", som de selv siger. Så de satte sig til tasterne og fik i hast skrevet en ansøgning til Fonden, som straks kvitterede med 50.000. kr. og en frist på tre måneder til at indløse deres ide.

- Vi har tre måneder til at udvikle vores produkt og bruge legatet, og det passer nogenlunde med tiden frem til eksamen, så vi har travlt, men det er sjovt, så det gør ikke noget. Det er meningsfuld brug af tid, som forhåbentligt giver et afkast. Det er en vigtig biting, lyder der med et grin rundt om bordet.

Undervisning med mening

De synes alle sammen, at projektet også har været en øjenåbner i forhold til deres undervisning på teknisk gymnasium. For lige pludselig kunne de se fornuften i den undervisning, som deres lærere har præsenteret for dem igennem de sidste 2½ år.

- Det er sjovt at opleve, at vi har været igennem meget undervisning, hvor man nogle gange har tænkt, at det var noget pjat at bruge tid på, men nu hvor vi er kommet lidt videre, så finder man ud af, hold da op, det er derfor, vi skal lære alt det her. Det giver lige pludselig god mening. Det lærerne har banket ind i hovedet på os, kan vi nu se er helt nødvendigt for at kunne gennemføre den proces, som vi er i gang med, forklarer Casper Mohr.

De er alle enige om, at udviklingen af deres virksomhed skal knyttes tæt sammen med deres eksamensprojekt, så studentereksamen kommer sikkert i hus til sommer. For dem vil det ultimative mål være at kunne gå op til eksamen og sige, at "i sidste uge omsatte vi for så og så meget i vores egen virksomhed Filament in Color".

Fakta

Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise er det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer. Fonden arbejder for, at evnen til at være innovativ skal være et grundelement i alle uddannelser.

Mikrolegater

Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise støtter elever, studerende og ph.d. studerende med gode idéer og fremmer iværksætteri som en karrierevej. I samarbejde med Innovationsfonden tilbyder Fonden derfor en række mikrolegater. Støtten kan fx bruges til: Udvikling af prototype, test og markedsundersøgelser.

Mathias Egekvist, Aarhus Gymnasium, M 6160 8483

Emil Bank Mikkelsen, Aarhus Gymnasium, M 2886 7905