Lukas fra Beder på vej mod fysikolympiade i Schweiz

Lukas Martin Wick fra 3. Y på Teknisk Gymnasium Viby er efter to runders intens fysik-konkurrence nu blandt de 12 bedste inden for fysik på gymnasialt niveau i Danmark. Han skal derfor kæmpe om at blive blandt de 5 elever, der skal repræsentere Danmark i den kommende fysikolympiade, som foregår i Zürich, Schweiz, i juli 2016.

Lukas Martin Wick 3

Lukas Martin Wick

Efter at være blevet klædt godt på af sin fysiklærer til konkurrencens første del, en tre-timers prøve på Teknisk Gymnasium Viby, blev Lukas' besvarelse sendt ind til den nationale styregruppe, som valgte landets 35 bedste besvarelser ud.

De 35 elever blev inviteret til en træningsweekend, og efter yderligere to dage med prøver og foredrag om kvante-computere blev han og 11 andre elever valgt ud til den gruppe, der i foråret skal gennemgå fire træningsweekender på universiteterne. Bliver han blandt de fem dygtigste gymnasieelever ved den afsluttende finale, skal han repræsentere Danmark ved olympiaden i Zürich i juli 2016.

Lukas har ingen klar fornemmelse af sine chancer for at blive blandt de fem bedste. Men han tror på, at han kan gå hele vejen.

- Der er flere områder, jeg kan oppe mig på. For eksempel skal jeg sørge for at have sovet nok dagen inden, og at min computers matematikprogram ikke går i stykker under prøverne. Derudover skal jeg også læse rigtig meget op på de områder, vi kan komme op i, fortæller Lukas.

Udover at være blevet udfordret i både teoretisk og eksperimentel fysik, så har Lukas også mødt ligesindede med samme passion for fysik som ham selv.

- Det har været sjovt at være med. Man får øjnene op for, at man selv er en nørd, når man møder andre nørder, siger Lukas.

Lukas' fysiklærer, Anette Svenningsen, kan skrive under på, at Lukas er noget helt særligt, når det handler om fysik:

- Når man som Lukas bliver blandt de 12 bedste i Danmark, er det bestemt ikke et tilfælde. Lukas er en ekstremt dygtig elev, som ikke kun er dygtig til at løse opgaverne, men som også viser en imponerende forståelse for fysikkens abstrakte begreber. Det er en kæmpe bedrift at nå videre som en af de 12 bedste.

Lukas bor i Beder og har planer om at læse til enten elektronik-ingeniør eller fysik på universitetet, når huen er i hus til sommer.

Fakta om fysikolympiaden

Fysikolympiaden blev startet i 1967 som en lokal konkurrence blandt de østeuropæiske lande og det daværende Sovjetunionen. Siden har den bredt sig, og nu deltager omkring 500 elever fra 90 lande verden over. Lukas Martin Wick er den første elev fra Teknisk Gymnasium Viby, der er nået så langt på landsplan i fysik-OL.