SKP-elever bygger Den Uendelige Bro ved Varna

Et af de mest imponerende kunstværker ved sommerens Sculpture By the Sea i Aarhus bliver Den Uendelige Bro. Broen placeres i vandkanten neden for det smukke Varna Palæ, og netop nu er tømrerelever fra skolepraktikken (SKP) på AARHUS TECH med til at placere de 60 sektioner, som tilsammen udgør den 190 meter runde bro.

Trækunst i stort format

I løbet af de sidste uger har SKP-eleverne arbejdet i værkstedet på Halmstadgade med at producere de 60 store trækonstruktioner, som hver er 2,40 m bredde, 3,15 m lange og vejer ca. 250 kilo. For nogle dage siden blev alle sektionerne transporteret til stranden ved Varna Palæet, og i samarbejde med medarbejdere fra Sculpture By the Sea er de nu ved at blive placeret på de mange stålrør, som skal bære konstruktionen både på land og i vandet.

- De store trækonstruktioner løfter vi på plads med to kranvogne, som vi har fået vores kolleger i smedeafdelingen til at konstruere. Vi har en stor kasse bag på kranen, som vi har fyldt med strandsand, så kranen er i balance, fortæller Hans Ole Nielsen, som er instruktør for SKP-eleverne. Han glæder sig til, at Den Uendelige Bro kan præsenteres for de mange gæster, når Sculpture By the Sea åbner den 5. juni. Og det er han ikke ene om.

Med i hele processen

Lasse og Natthawet har været med i hele forløbet med Den Uendelige Bro lige fra projektet og tegningerne blev præsenteret af arkitektfirmaet Gjøde og Povlsgaard, til de nu bakser med at styre broelementerne på plads til det første kunstværk, som de har været med til at bygge.

- Det er sjovt at være med til hele processen. Det lærer vi enormt meget af. Her er det bare med at læse tegningerne rigtigt, så rundingen på broen bliver korrekt. Det er et spændende projekt at være med til, og vi glæder os til at vise det frem for familie og venner, når alle sektioner er lagt på plads, siger de to tømrerelever.

Danmarks smukkeste byggeplads

De er ret stolte over, at mange tusinde mennesker fra den 5. juni - 5. juli vil se, gå på og måske lade sig lokke til at hoppe i vandet og tage sig en kølig dukkert fra "deres" bro. Selvom der helt sikkert også bliver andre smukke og interessante skulpturer, så vil alle få øje på Den Uendelige Bro og nyde den unikke placering med udsyn til både byen, skoven, havet og Mols.

Indtil da skal der arbejdes videre på en af landets smukkeste byggepladser med at få de sidste træsektioner lagt solidt på plads, så alle besøgende kan færdes trygt på broen til indvielsen den 5. juni.

Bryllup på Broen

At Den Uendelige Bro bliver en speciel oplevelse bliver også understreget af, at Aarhus Kommune vil arrangere bryllupper på broen under Sculpture By the Sea. Som en særlig event bliver det muligt at blive viet i de skønne omgivelser på stranden lørdag den 6. juni.

Gert Skovgaard, SkP-instruktør, Center for byggeri, AARHUS TECH, M 4058 3210.