Tre EUX- mekanikere fra AARHUS TECH vinder Skills for the Future

Så er vinderne af den nationale finale i Skills for the Future 2016 fundet. Det blev gruppen AlterAir som består af tre elever fra EUX-mekanikeruddannelsen på AARHUS TECH. De kan nu se frem til at repræsentere Danmark ved den europæiske finale i Madrid fra den 1. - 3. juni 2016. Her skal de konkurrere med deltagere fra 13 andre europæiske lande.

Victor Selinger Gregersen, Christian Sambleben Bjerregaard og Rasmus Werborg Birkholm, har sammen udviklet en idé om et aerodynamisk gasspjæld til biler, der ved at fjerne turbulensen giver bedre brændstoføkonomi, mere moment og mindre forurening.

Victor (tv.), Christian og Rasmus er klar til finalen i Madrid

- Vi hørte først om Skills for the Future for at par måneder siden i forbindelse med vores undervisning i teknologifag, hvor innovation er en vigtig del. Her præsenterede vores lærer muligheden for at være med i konkurrencen. Den greb vi, og siden har vi arbejdet fire timer hver uge plus det løse om aftenen med projektet, fortæller Victor.

Skills for the Future er et undervisnings- og konkurrenceforløb, hvor elever fra autouddannelser skal udvikle og arbejde med egne idéer inden for autosektoren. Tanken er, at programmet skal skabe større forståelse og opmærksomhed blandt eleverne om STEM-kompetencer (science, technology, engineering og math). Derudover opnår eleverne basale færdigheder inden for virksomhedsdrift.

- Da vi præsenterede vores idé for dommerne ved den nationale konkurrence fik vi heldigvis en god respons. De kunne godt se, at vi har en ide, som blandt andet giver en bedre benzinøkonomi og også er bedre for miljøet. Der findes allerede andre professionelle modeller, men vores idé vil kunne produceres billigere, forklarer Christian.

De tre EUX-mekanikere har i den sidste uge givet den fuld gas for at blive færdige med de produkter, som skulle afleveres til Skills for the Future inden midnat torsdag den 12. maj. Det drejede sig om en skriftlig fremstilling, hvor de redegør for fx forretningsgrundlag, finansiering, markedsføring og målgruppe. Desuden har de produceret en kort video om projektet, som kan ses på youtube.

- Inden finalen den 1. -3. juli i Madrid skal vi forberede os grundigt. Vi skal kunne præsentere vores ide på engelsk, så her skal vi lige have vores sprogfærdigheder pudset lidt af. Desuden skal vi også have en stand klar, hvor vi præsenterer både AARHUS TECH og vores projekt, siger Rasmus.

De tre projektmagere går alle på grundforløb 2, hvor de har valgt EUX-linjen på mekanikeruddannelsen. EUX-uddannelsen er en forholdsvis ny uddannelse, som kombinerer en traditionel faglig uddannelse med gymnasiale fag. På den både får eleverne efter afsluttet uddannelse både et svendebrev og en studenterhue.

AARHUS TECH ønsker held og lykke i Madrid!