Print  

Tre forskerspirer fra Teknisk Gymnasium Skanderborg

Hvad vil det sige at være forsker, og hvordan arbejder en forsker? De spørgsmål har de tre forskerspirer Casper Vinther Frederiksen, Mads Visti og Victor Kjær Kæseler fra Teknisk Gymnasium Skanderborg fået et førstehånds indblik i via det landsdækkende Projekt Forskerspirer.

Den 26. oktober skal de alle tre aflevere en synopsis om deres eget forskningsprojekt. Dermed er de med i konkurrencen om æren og 20.000 kr., som de kan bruge til at arbejde videre med deres eget projekt. Der bliver i december udnævnt en vinder inden for de fire områder: naturvidenskab, samfundsvidenskab, humaniora og sundhedsvidenskab.

I år var der 270 gymnasieelever med ved starten af projektet. Nu er tallet reduceret til 120. Hvor mange af dem, der får afleveret deres færdige synopsis efter efterårsferien, vil tiden vise. De tre elever fra Skanderborg er sikre på, at de nok skal få skrevet de seks sider og ca. 2.500 ord, som beskrivelsen af deres forskningsprojekt må fylde - selvom det kommer til "at koste" efterårsferien. De tre forskerspirer forventer, at de i alt kommer til at anvende ca. 100 timer på deres projekt.

Det er mit eget forskningsprojekt

Hvad er det, der får de tre unge gymnasielever til at bruge tid og energi på deres projekt?

- Man får et indblik i, hvordan det er at gå på universitetet. Du må selv bestemme, hvad dit projekt skal indeholde, og du får lov til at stå på egne ben. Det synes jeg er spændende. Det er mit projekt. Det er ikke skolen, som har valgt et projekt til mig. Det er din interesse, som bestemmer, fortæller Casper. Hans projekt handler om akustisk levitation. Her undersøger han muligheden for via ultralydsbølger at få ting til at svæve i luft. Et fænomen som fx kan anvendes inden for medicinalindustrien til at transportere objekter på en steril måde.

Caspers forskningsprojekt er inden for naturvidenskab. Her hører det projekt, som Mads er i gang med også til. Det handler om, hvorvidt formationskørsel, primært for lastbiler, kan medføre en energibesparelse og mindske benzinforbruget. En forskningside ide som er opstået på familiens køreture til sommerhuset i Nordjylland.

- Når flere lastbiler kører på motorvejen, må de kunne spare en masse benzin ved at køre i en slags formation. Jeg vil undersøge mulighederne for at lave et system, så lastbiler kan køre med den bedst mulige afstand bag hinanden for at mindske luftmodstanden ligesom cykelryttere og fugle, der flyver i V-formation, når de trækker syd på. Så det store spørgsmål er, hvordan man udnytter energien bedre til fordel for både ejerne af lastvognene og samfundet, forklarer Mads.

Det sidste projekt ligger under området humaniora. Her forsker Victor i, hvordan man i folkeskolens ældste klasser kan motivere højtbegavede elever, så de ikke keder sig og bliver skoletrætte. Alle tre forskerspirer har selv skullet etablere kontakt til en forsker fra et af landets universiteter. En forsker som de i forløbet kan bruge som sparringspartner.

Selvfølgelig er vi en slags nørder

- Alle der er med i Projekt Forskningsspirer brænder for det, og alle er sindssygt motiverede. Det er en helt anden måde at gå i skole på. Det er en fantastisk positiv oplevelse, som man skal prøve. Det er den ene chance, man får på gymnasiet, hvis man vil prøve, hvordan man forsker på et højt niveau, siger Victor.

Men selvom de har gravet sig dybt ned i deres forskningsprojekt, så bliver det også tid til dyrke andre interesser:

- Vi er en flok nørder, men vi er nørder, fordi vi har en interesse inden for et felt, og vi arbejder fuldt fokuseret på det. Det er det samme, hvis der er en, der er interesseret i fodbold og går 100 procent op i det. Vi er jo ikke anderledes mennesker af den grund. Vi snakker da også med vores venner, går til fester og træner, så vi er som alle andre unge, slår Casper fast.

Fakta om Projekt Forskerspirer

Projekt Forskerspirer er et talentprogram, hvor elever er af sted på to ophold på henholdsvis Københavns og Aarhus Universitet. Her hører de foredrag og oplæg fra forskellige forskere, sparrer med andre forskningsspirer om hvert deres projekt inden for de fire fakultetsområder: naturvidenskab, samfundsvidenskab, humaniora og sundhedsvidenskab.

Projektet giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag til et forskningsprojekt. Ideen med projektet er at lade talentfulde og nysgerrige gymnasieelever prøve kræfter med, hvad det vil sige at arbejde som forsker.

Projekt Forskerspirer er en konkurrence, der løber over et år. I slutningen af oktober afleverer forskerspirerne en synopsis til et forskningsprojekt. En dommerkomité udvælger de tre bedste projekter inden for hver af de fire fakultetsområder. De 12 nominerede projekter præsenteres ved en festlig lejlighed i december. Her bliver en vinder af de fire kategorier kåret som årets forskerspire. Vinderne modtager hver 20.000 kr. til at udføre deres projekt.

 Kontaktperson

Dorthe Hedegaard Mikkelsen, lektor, Teknisk Gymnasium Skanderborg, koordinator for Projekt Forskerspire, M 2488 1567, dhm@aarhustech.dk

 

Vi bruger cookies på aarhustech.dk
På aarhustech.dk benytter vi cookies til at give dig en god oplevelse og for at kunne udarbejde statistik over brugen af vores website.
Læs vores cookie-politik.

Ok