Uddannelsesmesse præsenterer de nye erhvervsuddannelser

Til august 2015 træder en ny reform af erhvervsuddannelserne i kraft. Reformen betyder mange nye og spændende initiativer for specielt de unge, som kommer direkte fra grundskolen. Det er de samme unge, der netop nu skal foretage deres uddannelsesvalg.

Som noget nyt skal de helt unge vælge mellem forskellige fagretninger. Her er overskrifterne: It-nørd, Byggeteknik, Mad about food, Maskineriet, Trends og medie, EUX.

For at skabe klarhed over de mange nye muligheder, som en moderne erhvervsuddannelse kan tilbyde, inviterer AARHUS TECH eleverne fra grundskolen, deres forældre og andre interesserede til:

Uddannelsesmesse torsdag den 22. januar, kl. 16 - 18, Halmstadgade 6, Aarhus N.

To messer i en

Messen er opdelt i to, hvor den ene del henvender sig til elever fra 9. og 10. klasse og deres forældre. Her er der med kreative virkemidler lagt op til en bred intro til erhvervsuddannelserne.

Den anden del af messen fortæller om skolens mange forskellige uddannelser. Her bliver der rig lejlighed til både at snakke med elever, undervisere og praktikvirksomheder.

Eleverne fra 9. og 10. klasse vælger ud fra interesse

Eleverne, der kommer direkte fra 9. eller 10. klasse, vil til sommer opleve at begynde på en erhvervsuddannelse, som tager udgangspunkt i netop deres interesse-univers. Det, der kommer til at kendetegne deres uddannelsesstart, er fx:

• Et ungemiljø - hvor de går sammen med elever på deres egen alder
  • Et interessebaseret valg - hvor man afprøver området, inden man vælger uddannelse
  • En anderledes skoledag - som skifter mellem teori og praksis. Her er tværgående projekter med til at introducere de forskellige fag og arbejdsmetoder
  • Med de nye erhvervsuddannelser bliver der ingen lukkede døre til fremtiden. Man kan læse videre, blive selvstændig eller rejse med sit fag
  • Det er et sikkert valg - fordi der er uddannelsesgaranti

Fremtidens erhvervsuddannelser

Der har igennem de sidste år været meget fokus på netop erhvervsuddannelserne. Når startskuddet til reformen lyder til august, vil der derfor være store forventninger til, at erhvervsuddannelserne kan tiltrække endnu flere unge.

- Jeg håber, uddannelsesmessen vil give alle de besøgende et godt indblik i de store forandringer, som reformen kommer til at betyde. Jeg er helt sikker på, at nu hvor de mange spændende ideer og forslag er ved at blive gennemført, så vil erhvervsuddannelserne fremstå som meget mere attraktive for de helt unge, siger direktør Annette E. Lauridsen, AARHUS TECH.

Kontaktperson

Claus Karner, kommunikationsmedarbejder, AARHUS TECH, M 2223 4511, ck@aarhustech.dk

Læs mere på aarhustech.dk/messe