VIA University College og AARHUS TECH indgår samarbejdsaftale om uddannelse og Videnscenter

VIA University College og AARHUS TECH har netop besluttet at styrke deres samarbejde om kompetenceudvikling inden for byggebranchen samt udvide det med et Videns- og Kompetencecenter.

Bygningskonstruktør

VIA University College og AARHUS TECH har i en lang årrække samarbejdet om de videregående byggerettede uddannelser. Det har været helt centralt for samarbejdet at skabe vækst og udvikling på uddannelsen af byggeteknikere og bygningskonstruktører til det danske og i de senere år også det globale arbejdsmarked.

- Den nye aftale sikrer, at AARHUS TECH også de kommende år kan udbyde de meget efterspurgte uddannelser til byggetekniker og bygningskonstruktør i Aarhus. På den baggrund kan vi fortsætte med at udvikle det velfungerende studiemiljø, som ca. 900 danske og internationale studerende i dag nyder godt af i Aarhus, siger Annette E. Lauridsen.

En anden vigtig del af samarbejdsaftalen er planen om at etablere et fælles Videns- og Kompetencecenter inden for byggeriet. Her bliver det overordnede formål at medvirke til at skabe et unikt samarbejde mellem byggeriets uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv og øvrige interessenter. Det er tanken, at det nye Videnscenter også skal inddrage andre relevante parter - private såvel som offentlige.

- Videnscentret skal give os rammerne til at styrke sammenhængen mellem vores uddannelser og byggebranchen. For kun på den måde kan vi på uddannelserne sikre os, at vi er på forkant med udviklingen, og at de studerende får de kompetencer, som virksomhederne efterspørger, forklarer Konstantin Lassithiotakis, direktør på VIA University College.

Samarbejdsaftalen betyder, at VIA University College og AARHUS TECH sammen kan udvikle undervisning og kursusvirksomhed på alle niveauer inden for byggebranchen - lige fra erhvervsuddannelser over kurser til professionsbachelor (byggetekniker/bygningskonstruktør).

Fakta

I Aarhus udbydes uddannelserne til byggetekniker og bygningskonstruktør i et tæt samarbejde mellem

VIA University College og AARHUS TECH. På AARHUS TECH gennemføres de tre første semestre af uddannelserne i Halmstadgade 6, og de resterende fire semestre varetages af VIA University College i Halmstadgade 2.

Ca. 900 danske og internationale studerende undervises i Aarhus på uddannelserne til byggetekniker og bygningskonstruktør.

På Center for videregående byggeuddannelser, AARHUS TECH, er der ansat 35 undervisere, vejledere m.fl.

Hos VIA University College i Aarhus er der ca. 20 undervisere på uddannelsen til bygningskonstruktør.

Annette E. Lauridsen, direktør på AARHUS TECH, T 2223 4595, ael@aarhustech.dk

Konstantin Lassithiotakis, direktør på VIA University College, T 8755 4011, kl@via.dk