AARHUS
TECH

Erhvervsskolernes Analysesamarbejde

Databaseret udvikling gennem Erhvervsskolernes Analysesamarbejde

Erhvervsskolernes Analysesamarbejde er et samarbejde mellem en lang række erhvervsskoler og -gymnasier i Danmark, der søger at vide mere om nuværende og kommende elever med det formål at mobilisere fremtidig udvikling og tiltag funderet på databaseret viden fremfor antagelser.

Samarbejdet producerer analyser af høj kvalitet, som fastslår potentialer, der kan omsættes til konkrete handlinger af medlemsskolerne. Udgangspunktet for samarbejdet er et fælles ønske om fortsat at kunne tilbyde relevante, spændende og attraktive uddannelser for unge og voksne.

Et solidt vidensgrundlag

Undersøgelser i analysesamarbejdet udarbejdes af analytiker og antropolog Clara Fuglsbjerg Ebberup og baseres på både kvalitative og kvantitative data. På denne måde belyses problemstillinger både i bredden og i dybden, hvilket giver de samarbejdende skoler et solidt vidensgrundlag at lave strategier og tiltag ud fra. Analyser formidles i gennemarbejdede rapporter, som partnerskolerne får eksklusiv adgang til.

Styrken ligger i samarbejdet

Undersøgelserne fastlægges med udgangspunkt i partnerskolernes fælles behov og udfordringer, hvormed de samarbejdende skoler får relevante indsigter og viden, som den enkelte skole har vanskeligt ved at opnå alene.

En styregruppe med repræsentanter fra ni forskellige skoler, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier samt projektets analytiker prioriterer hvilke områder, der undersøges. Styregruppen mødes ca. fire gange årligt, hvor der er et særligt fokus på projekternes fremdrift, fremtidige analyser samt at kvalificere det igangværende arbejde for at sikre, at partnerskolernes brede interesse tilgodeses.

Publiceringer i projektet fra 2020-2022

Igangværende undersøgelser

I Erhvervsskolernes Analysesamarbejde er vi aktuelt i gang med en landsdækkende undersøgelse, der stiller skarpt på unges valgrejse mod ungdomsuddannelserne og søger at afdække, hvordan forskellige faktorer spiller ind i denne proces.

I første delundersøgelse ønskes blandt andet svar på, hvilken rolle forældre spiller i og for unges uddannelsesvalg, hvilken viden og hvilke forestillinger forældre har om forskellige uddannelser og hvor denne/disse kommer fra. I anden delundersøgelse belyses det om og hvordan unges indtryk af forskellige uddannelser er påvirket af indhold på sociale medier samt hvilken information om uddannelse unge søger fra forskellige kanaler. Der er desuden flere delundersøgelser på tegnebrættet.

Ved at indgå som partnerskole opnås:

Fordele for partnerskoler i Erhvervsskolernes Analysesamarbejde

Hvordan kommer man med i samarbejdet?

Hvis I gerne vil høre mere om samarbejdet eller melde jer til, så kontakt Lotte Waltersdorff-Lassen, Marketing- og kommunikationschef på AARHUS TECH, tlf. 61 98 74 84, mail: lwla@aarhustech.dk.

Hvad koster det?

Partnerskolerne betaler 30.000 kr. pr. år. Partnerskolerne binder sig for en tre-årig periode.

Økonomien er bygget op om simple principper, hvor udgifter holdes på et minimum og udelukkende bruges til lønning af analytiker i projektet samt transportudgifter i forbindelse med dataindsamling. En lav pris for værdifuld viden, der genereres med afsæt i en solid indsigt i skolernes arbejde og sektoren generelt.

Spørgsmål

Ved spørgsmål kontakt analytiker Clara Fuglsbjerg Ebberup

M cfe@aarhustech.dk

T 2619 2902

Erhvervsskolernes Analysesamarbejde