AARHUS
TECH

Ordensregler

AARHUS TECH er en skole for alle, der har sin gang på skolen: elever på EUX- og erhvervsuddannelser, studerende på AARHUS GYMNASIUM og kursister på AMU- eller andre kurser. Der skal være plads til alle. 

Det forudsætter

  • gensidig respekt
  • trygge rammer
  • overholdelse af vores fælles spille- og ordensregler

En række regler skal sikre, at AARHUS TECH er et rart sted at være. Enhver overtrædelse af reglerne vil medføre en eller flere sanktioner. Læs ordensreglementet, konsekvenser ved brud på reglerne og om dine muligheder for at klage herunder.

Antimobbestrategi

Trivsel er et centralt element i vores pædagogiske strategi og en helt afgørende forudsætning for, at eleverne bliver fagligt dygtige. Vi tolererer derfor ikke mobning eller anden chikanerende adfærd.

Hvad er mobning?

Der er tale om mobning, når en eller flere personer regelmæssigt og over længere tid - eller gentagne gange - på en grov måde udsætter en eller flere andre personer for krænkende handlinger, som han/hun opfatter som sårende eller nedværdigende.

De krænkende handlinger bliver til mobning, når de personer, som adfærden rettes mod, ikke er i stand til at forsvare sig effektivt imod dem. Drillerier, der af begge parter opfattes som godsindede, er ikke mobning. Enkeltstående konflikter opfatter vi heller ikke som mobning.

Det er afgørende, hvordan ofrene oplever de krænkende handlinger. Og derfor betyder det ikke noget, om handlingerne er udtryk for ubetænksomhed eller et decideret ønske om at krænke offeret. Men det betyder noget for, hvordan ofrene oplever mobningen, om der er tale om ond vilje eller ej.

Digital mobning

Også på sociale medier forekommer mobning. Det gælder fx Facebook, Instagram og Snapchat. Digitale medier kan være med til at tydeliggøre og forstærke eventuel mobning og konsekvenserne for offeret.

Digital mobning kan foregå døgnet rundt, og mobbeofferet kan kun slippe for beskederne ved at slukke for mobiltelefonen eller computeren.

Beskeder og billeder kan blive set af rigtig mange, og offeret ved ikke, hvor mange der ser et billede, en video, en besked eller en kommentar. Uvisheden styrker ubehaget og afmagten.

Personer, der chikanerer på digitale medier, kan være anonyme, og offeret ved ikke, hvem afsenderen er. Det vil forstærke oplevelsen af afmagt, fordi man ikke kan placere et ansvar.

Mobningen kan foregå i lukkede grupper, som ofte er usynlige for andre – fx forældre til ofrene. Det er derfor også svært at bevise, at man bliver mobbet. Kropssproget mangler i den digitale verden, så hårde ord kan føles ekstra sårende.

Procedure i forhold til sager om seksuel chikane og anden type krænkende adfærd.

Seksuel chikane eller anden type krænkende adfærd eller handlinger, som medfører uønsket seksuel opmærksomhed, kan forekomme elever imellem og elever-personale imellem. Alt efter sagstype og offerets oplevelse af krænkelsen vil man ikke som evt. i andre mobbesager vente med at kalde en handling for mobning, til den er foregået flere gange, regelmæssigt eller over længere tid, men derimod behandle sagen umiddelbart. Som i andre mobbesager er det afgørende, hvordan offeret oplever den eller de krænkende handlinger.

Oplever man som elev/kursist seksuel chikane eller anden type krænkende adfærd eller handlinger fra en anden elev/kursist, kan man kontakte en studievejleder, underviser eller skolens leder.

Oplever man som elev/kursist seksuel chikane eller anden type krænkende adfærd eller handlinger fra en ansat, kan man kontakte skolens ledelse. Vi anbefaler, at indberetter tager en bisidder med til samtalen. Det kan være en studievejleder, en forælder eller andre.

Hvis en elev henvender sig til en leder omkring seksuel chikane eller anden type krænkende adfærd har skolen handlepligt – det vil sige, nærmeste leder til den berørte elev har pligt til at få sagen grundigt belyst af de involverede parter og håndtere sagen. Involverede parter høres hurtigst muligt hver for sig, sagen undersøges grundigt og dokumenteres skriftligt. Kvalitetschefen skal orienteres mhp. registrering/anmeldelse af hændelsen.

Hvis indberettede og indberetter er fra samme afdeling skal lederen inddrage næste ledelseslag for at sikre en upartisk behandling af sagen.

Den indberettede har krav på at egen leder inddrages, hvis indberetningen og sagsbehandlingen er sket til en anden leder. Man har desuden ret til at have bisidder med ved samtalen.

Konsekvenser:

Ved henvendelser om overtrædelser af politikken er gældende praksis, at skolens leder sikrer, at eventuel krænkende adfærd stoppes, mens sagen undersøges.

Konsekvenser ved overtrædelse af politikken vurderes på baggrund af en grundig undersøgelse af nærmeste leder til den berørte medarbejder.

Overtrædelser af politikken vil som udgangspunkt medføre ansættelsesmæssige konsekvenser. Er der tale om falsk anklage vil dette som udgangspunkt medføre bortvisning.

Hvad gør skolen, når der er mistanke om mobning?

Hvis vi får mistanke eller underretning om, at der sker mobning, vil vi kontakte underviseren, kontaktlæreren eller uddannelseslederen.

Uddannelseslederen beslutter, hvem der tager samtale med den mobbede og mobberen/de mobbende, for at finde ud af, hvad der er foregået. Uddannelseslederen underretter uddannelseschefen.

Hvis der er tale om mobning, opstiller uddannelseslederen en handlingsplan for, hvordan man kan finde en løsning. Underviserteamet inddrages i denne.

Klassen/holdet kan orienteres eller inddrages efter vurdering. Og kontaktlæreren afholder opfølgningssamtale med parterne.

Hvis en elev under 18 år er involveret i en sag om mobning, inddrager vi forældrene så hurtig som muligt. Det sker altid efter aftale mellem kontaktlærer og uddannelseslederen. Forældrene inviteres som oftest ind til et møde på skolen.

For elever over 18 år kan forældrene inddrages med elevens samtykke.

Kontakt os, hvis du har spørgsmål om mobning

Elever, ansatte og forældre kan altid henvende sig med spørgsmål vedrørende elevernes sociale trivsel til kontaktlærer, uddannelsesleder eller uddannelseschef/rektor.

Procedure for oprettelse af mobbesag (PDF)

Sådan arbejder vi med god trivsel

Allerede fra starten er vores vejledere opmærksomme på, hvordan den enkelte elev og klassen trives. Hvis der er tegn på mistrivsel, vil den underviser eller kontaktlærer, der er tættest på eleverne, opfange det. Han/hun vil også vurdere, om der er brug for en særlig indsats. Vi følger op på trivselsundersøgelser blandt elever (ETU) og vurderer, om der er faresignaler, som skal uddybes.

Elevrådet spiller en vigtig rolle
Skolen sikrer, at trivsel jævnligt er på dagsordenen til elevrådsmøderne. Gennem hele skoletiden har vi fokus på det at være en god klassekammerat.

Ledelsen kan også gå ind i konkrete problemstillinger
Hvis der kommer klager fra elever eller forældre, eller hvis uddannelseslederen beder om det, går skolens ledelse ind i mobbe- og trivselssager. Den enkelte chef informerer direktøren om hændelsen.

Skolen følger løbende omfanget af mobning på skolen

Det gør vi bl.a. gennem

  • kontaktlærersamtaler
  • fællesmøder
  • elevrådsmøder
  • klassemøder med elever
  • elevevalueringer
  • ETU-måling
  • undervisernes daglige kontakt med eleverne

Beredskabsplaner

​AARHUS TECH og AARHUS GYMNASIUM har et beredskab i tilfælde af nødsituationer. Det omfatter:

  • Instrukser ved brand, personskade og kemikalieuheld
  • Vold og trusler mod personale
  • Adressespecifikke beredskabsplaner

Beredskabet er beskrevet på et website, der kan tilgås via genvejen "Beredskabsplaner" på forsiden af AARHUS TECHs intranet.

Alle ansatte bør orientere sig i dette, så man ved, hvad man skal gøre, hvis nødsituationer opstår.

Som studerende skal man i tilfælde af en nødsituation altid følge medarbejdernes anvisninger.

Eksamensreglement

EUX- og erhvervsuddannelserne

Læs eksamensreglementet for EUX- og erhvervsuddannelserne.

EUX - Bemærk eksamensreglerne gælder for afholdelse af prøver og eksamen i HTX-fagene på EUX.

Klagevejledning

Vi gør vores bedste for, at elever og andre med tilknytning til skolen får en god oplevelse og en fair behandling af skolen.

Har du brug for at klage over forhold på skolen, som du er utilfreds med, kan du læse nedenfor, hvordan du gør.

Alle klager over prøver og eksamener skal sendes hurtigst muligt og senest indenfor en frist på 14 dage.

Hvis din klage handler om skoleoplæring

Du sender en skriftlig og begrundet klage til mail@aarhustech.dk, senest en uge efter du har modtaget skolens afgørelse.

Hvis skolen fastholder sin afgørelse, indbringes sagen for det faglige udvalg, som behandler og afgør sagen.

Sagsbehandlingen sker jf. §66j i Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser nr. 961 af 16/08/2024.

Hvis din klage handler om en erhvervsuddannelse eller en sanktion

Du sender en skriftlig og begrundet klage til skolen senest 4 uger efter du har modtaget skolens afgørelse. Hvis skolen fastholder sin afgørelse, udarbejder skolen en redegørelse.

Du får mulighed for at kommentere skolens redegørelse. Skolen fremsender klagen til ministeriet, som behandler og afgør sagen.

Sagsbehandlingen sker jf. §147, stk.2 Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser (BEK nr. 953 af 22/06/2023)

Læring

Hvad vil det sige at være studieaktiv?

Udgangspunktet for at du kan tage en erhvervsuddannelse er, at du er studieaktiv. At være studieaktiv betyder, at du deltager aktivt i undervisningen og andet, der foregår i forbindelse med din uddannelse.

Læs bekendtgørelsen for erhvervsuddannelser her.

Du skal deltage aktivt i undervisningen. Det betyder blandt andet

  • du er forberedt til timerne
  • du har bøger og andre materialer med
  • du er opmærksom og stiller spørgsmål, når læreren gennemgår stoffet
  • du lytter til andres synspunkter
  • du tager notater
  • du tager ansvar, når I arbejder i grupper
  • du viser interesse, når I besøger virksomheder
  • du koncentrerer dig om, hvad der foregår i undervisningen

Private telefonsamtaler, chat, sociale medier og toiletbesøg foregår i pauserne.

Du tjekker selv lektier og materialer

Hvis du har glemt dine bøger, kopier m.m., er det dit ansvar at skaffe tingene inden timen, fx ved at kopiere fra en studiekammerat.

Hvis du har haft fravær/været syg, er det også dit ansvar at tjekke lektier og sikre dig materialer, som klassen har fået, mens du har været syg.

Har du en uddannelsesaftale, er det skolens pligt at informere din oplæringsvirksomhed om eventuelt fravær i skoleperioderne.

Det kan få store konsekvenser, hvis du ikke er studieaktiv og har et højt fravær.

Måske link til sanktioner?

Kom til undervisningen, og kom til tiden

Du har mødepligt til undervisningen, og alle skal møde til tiden.

Når du møder op, bliver du registreret elektronisk ved hver lektion. Hvis du kommer, efter at klassen er registreret, har du ikke krav på at blive registreret som værende tilstede.

Alle former for fravær medregnes som fravær, også fravær fra enkelte timer.

Det gælder også, hvis din bus er forsinket, sygdom, læge- eller tandlægebesøg. Ferie uden for skolens ferieplan tæller også som fravær.

Der er dog undtagelser: Hvis du skal på session eller er indkaldt som vidne, eller hvis du er til møde i elevrådet. Her er det vigtigt, at du informerer din lærer, inden du deltager i aktiviteterne.

Det skal du gøre, hvis du har lovligt fravær

Hvis du er syg eller har anden lovlig grund til dit fravær, skal du fortælle det til skolen.

Den dag, du er væk, skal du inden kl. 8.10 registrere dig som fraværende i AARHUS TECH-app’en. Du kan også sende en sms til 2948 1953 med teksten SYG.

Bemærk, at for EUD-/EUX-elever vil fraværet i første omgang blive registreret som ikke-godkendt. Læreren vil derefter ændre status til godkendt.

Hvis du fx skal til møde i elevrådet, skal du inden mødet fortælle om dit fravær til din lærer.

Det er altid dit ansvar at dokumentere grunde til fravær. Det kan være en erklæring fra din læge, som dokumenterer sygdom, behandlingsforløb o. lign. Du betaler eventuelle omkostninger til dokumentation fra lægen.

Når du afleverer skriftlige opgaver

Antallet af opgaver og indholdets faglige niveau skal matche kravene i de enkelte fag. Og det er dit ansvar, at læreren modtager din opgave til tiden.

Hvis du har været syg og derfor ikke har afleveret din opgave til tiden, er det dit ansvar at få en aftale med din lærer, hvornår den kan afleveres.

Hvis du afleverer en opgave for sent uden aftaler, kan du ikke kræve at få bedømt din opgave. Læreren modtager opgaven, men kommenterer den ikke.

Interne prøver, årsprøver og terminsprøver

Du har mødepligt til alle interne prøver, som dine undervisere planlægger for holdet.

Undervisning foregår også uden for skolen

Virksomhedsbesøg, ekskursioner, fællesarrangementer, idrætsarrangementer og selvstændig studietid er også en del af din uddannelse. Derfor har du også mødepligt til disse aktiviteter.

Lærerstyret undervisning

Som elev på en erhvervsuddannelse (EUD) modtager du 26 timers lærerstyret undervisning om ugen. Du kan søge sparring og vejledning hos underviseren i nødvendigt omfang.

Dit hjemmearbejde

På erhvervsuddannelserne, EUD, har du en læseplan, som understøtter pensum for dit hovedforløb. Her arbejder du selvstændigt med stoffet hjemme. Du kan evt. sidde og arbejde på skolen efter undervisningstid, hvis det er bedre for dig.

I grundforløb 2 har du mulighed for at forberede dig til din afsluttende prøve. Du får adgang til et katalog med mulige eksamens-emner, som er en obligatorisk del af pensum.

Denne prøveforberedelse foregår efter undervisningstid på skolen.

Studietid i skolens lokaler

Du kan bruge skolens projektværksteder og teorilokaler, hvis du skal lave lektier eller indhente stof, som du evt. er gået glip af. Du kan også fordybe dig i mindre projekter, der er relevante for dine fag. Hvis du får brug for faglig sparring fra en underviser, er der mulighed for det.

Der vil også være sikkerhedsmæssigt tilsyn og opsyn i projektværkstederne.

Maskiner og værktøj, der er eldrevet, kan du bruge efter aftale med underviseren.

Evaluering er en gensidig proces

Vi vurderer løbende den indsats, du lægger i din uddannelse. Og samtidig vurderer du undervisningen og skolen.

Dine lærere og du selv evaluerer din indsats

Du har krav på at få en løbende bedømmelse af din indsats. Denne feedback skal sikre, at du hele tiden er på rette vej. Ved prøver, standpunktsvurderinger og eksamen vurderes du på din faglige dygtighed. Her bruger vi en karakter på 7-trins-skalaen eller ’bestået/ikke-bestået’.

Undervejs i din uddannelse vurderer du også, om du udnytter dine potentialer fuldt ud.

Evaluering af undervisningen

På klassen diskuterer I, hvad I forstår ved god undervisning. Mennesker lærer på forskellige måder, og I er ikke nødvendigvis enige. Men det kan være vigtigt at få drøftet forskellige holdninger. Når du er afklaret med din egen holdning og egne behov, kan du evaluere undervisningen.

Hvordan er stemningen i klassen?

Du og dine lærere evaluerer det sociale og faglige miljø i klassen. Målet med denne evaluering er at fremme samarbejdet og den gensidige respekt for hinanden og skabe et miljø, hvor både lærere og elever trives.

Virtuel undervisning/fjernundervisning

Ved al virtuel undervisning skal man, ligesom ved almindelig undervisning, rette sig efter lærerens anvisninger og skolens almindelige studie og ordensregler. Derudover gælder følgende for virtuel undervisning:

Du skal være klar og parat

Vær opmærksom på hvornår skoledagen starter og slutter. Stå op, spis morgenmad, sid klar ved bord, når timen starter. Vælg et sted der er ”skole” (som ikke er din seng). Brug de naturlige pauser undervejs i undervisningen/dagen til at klare private formål.

Du skal have styr på teknikken

Sørg for at dit udstyr virker som det skal. Sæt baggrund på i Teams/ZOOM for at undgå forstyrrelser.

Dit kamera skal være tændt under hele undervisningen. Din mikrofon skal være på lydløs, når andre taler.

Det er IKKE tilladt at optage, tage screenshots eller lignende i forbindelse med virtuel undervisning jf. punktet Ordensregleraarhusgym.dk/ordensreglement og aarhustech.dk/laering (denne side)

Du skal overholde tidsfrister og aflevering af opgaver

Afleveres en opgave ikke, får du fravær. Alle opgaver du afleverer, kan du forvente at få bedømt eller feedback på, fra din underviser.

Du skal tage ansvar

Det kræver aktivitet at lære. Vær med til at skabe et godt læringsrum i klassen ved at melde dig på banen og være aktiv. Undlad at gemme dig bag skærmen. Du indgår måske i en ”Corona-trivselsgruppe” sammen 2-4 elever, så ingen elever oplever at være alene.

Sørg for at mødes med dine klassekammerater virtuelt uden for undervisningen. Lav f.eks. online frokost- og studiegrupper.

Som elev kan du forvente afveksling i undervisningen i forhold til arbejde i grupper, læreroplæg og individuelt. Giv læreren feedback på den virtuelle undervisning. Det er svært for læreren at have føling med undervisningen på samme måde som i et klasselokale.

Hvis du har brug for hjælp

Kontakt skolens vejleder eller din hold/kontaktlærer, hvis du har udfordringer fagligt eller socialt. Giv udtryk for hvordan du har det, så du kan få den hjælp du har behov for og ret til.

Sygdom 

Her følges de almindelige regler og procedure:

På gymnasierne: Se punktet Studieregleraarhusgym.dk/ordensreglement

På EUD: aarhustech.dk/laering (denne side)

Mangfoldighed

På AARHUS TECH er læring, trivsel og mangfoldighed hjørnestenene i vores fællesskab. Vi sætter en ære i at skabe et læringsmiljø, der ikke kun udfordrer og udvikler vores studerende fagligt, men også støtter deres personlige vækst.

Vores ordensregler skal sikre, at alle føler sig velkomne og respekterede på skolen, uanset alder, etnicitet, religion, kønsidentitet eller seksuel orientering. Vi tror på, at mangfoldighed beriger læringsoplevelsen og bidrager til en mere dynamisk og inkluderende studiekultur. Sammen skaber vi uddannelser, hvor vi fejrer forskelligheder og bygger broer mellem vores forskellige baggrunde.

Krænkende adfærd og sexisme

AARHUS TECH står fast på at være et miljø uden sexisme, krænkelser og seksuel chikane. Nul tolerance betyder, at der ikke accepteres nogen form for krænkende adfærd på dette område. Eksempler på adfærd, som vi ikke tolererer, er:

  1. Uønskede seksuelle kommentarer: Enhver form for uønskede, upassende eller nedværdigende kommentarer af seksuel karakter ytret verbalt eller gennem kropssprog er uacceptabelt.
  2. Ubehagelige bemærkninger eller vittigheder: Vi tolererer ikke sexistiske vittigheder eller bemærkninger, der er seksuelt krænkende eller skaber ubehag for andre.
  3. Uønsket fysisk kontakt: Enhver form for uønsket eller krænkende fysisk kontakt, uanset om det er berøring, knus eller lignende, er i strid med vores politik.
  4. Uanstændige eller stødende billeder eller beskeder: Deling af uanstændige billeder, videoer og andre typer af medier, herunder digital kommunikation af krænkende karakter, er strengt forbudt. Det er strafbart at dele billeder af andre uden samtykke.
  5. Forfølgelse eller stalkerlignende adfærd: Enhver form for forfølgelse eller stalkerlignende adfærd, der skaber ubehag eller frygt, vil ikke blive tolereret.

Overtrædelse af retningslinjerne betragtes som en overtrædelse af skolens studie og ordensregler og kan medføre bortvisning eller anden sanktion jf. studie og ordensreglerne. AARHUS TECH skal være et inkluderende og respektfuldt sted, hvor alle studerende og ansatte kan fokusere på deres læring og trivsel uden at bekymre sig om seksuel chikane.

Håndtering og konsekvenser

Eleven kan og bør til enhver tid rette henvendelse ved den mindste mistanke om sexisme begået mod eleven selv eller andre elever. Enhver henvendelse vil blive behandlet med seriøsitet og fortrolighed fra AARHUS TECH

Hvem går du til?

Hvis du udsættes for eller oplever, at andre udsættes for krænkende eller grænseoverskridende handlinger, sexisme eller seksuel chikane, opfordres du til at henvende dig til din nærmeste leder eller din studievejleder.

Sexisme kan forekomme i flere forskellige relationer Det være mellem elever, mellem elev og ansat, mellem ansatte eller mellem ledelse og ansatte.

Du kan også kontakte:

Hvis det handler om en ansat, der har udsat dig eller andre for en krænkende handling herunder seksuel chikane.

Hvis det handler om en elev, der har udsat dig eller andre for en krænkende handling herunder seksuel chikane.

Hvad skal der ske?

Er der tale om sexisme, krænkende adfærd eller seksuel chikane, der er foregået på skolen, så vil AARHUS TECH vil den person, der er sket henvendelse til, nærmeste leder, studievejleder, arbejdsmiljøchef eller chefkonsulent, igangsætte følgende:

Samtale med elev/elever der har oplevet sexisme eller krænkende adfærd, der skal afklare episodens omfang og iværksætte initiativer, der skal forebygge gentagelser.

Hvis eleven er under 18 år, tages der eventuelt kontakt til elevens forældre eller værge.

Vurderes det, at der er tale om sexisme, krænkende adfærd eller seksuel chikane iværksættes udarbejdelse af en handlingsplan, der skal være udarbejdet senest 10 arbejdsdage efter, at AARHUS TECH er blevet gjort opmærksom på sagen.

AARHUS TECH ser med alvor på henvendelser om krænkende handlinger, sexisme og seksuel chikane. Vi vil straks iværksætte en undersøgelse. Overtrædelse af regler om krænkende handlinger, sexisme eller seksuel chikane medfører sanktioner.

Opfølgning

Alle på AARHUS TECH har et ansvar for, at alle kan færdes trygt på skolen uden at blive udsat for krænkende handlinger, sexisme eller seksuel chikane. Det formelle ansvar ligger hos ledelsen og i sidste ende bestyrelsen. I tilfælde af krænkende handlinger skal ledelsen drøfte foranstaltninger, der skal forhindre lignende handlinger.

Respekt, fællesskab og orden

AARHUS TECH og AARHUS GYMNASIUM ønsker en skole med et positivt og inkluderende fællesskab. Det betyder, at man respekterer hinanden og hinandens forskelligheder. Alle skal kunne udfolde sig i trygge rammer. På den måde får man mest muligt ud af undervisningen.

På skolen taler alle venligt og respektfuldt til hinanden. Det gælder både elever og ansatte i og udenfor undervisningen.

AARHUS TECH er en religiøs neutral skole, hvor religion opfattes som et privat anliggende. Forkyndelse må ikke finde sted. Religiøse ritualer må praktiseres uden for undervisningen og alene på steder, hvor der ikke færdes andre. Der stilles ikke lokaler til rådighed for religiøse aktiviteter. Skolen har således ikke bederum, og der foregår ikke fælles bøn i skoletiden.

Ophængning af materiale, der af nogen kan opfattes udskammende, krænkende eller stødende er ikke tilladt på skolens område. Alle opslag skal være lovlige (copyright m.v.) og være med en tydelig afsender fra en person, forening eller organisation. Hvis opslag ikke lever op til dette, vil de blive fjernet.

Orden og oprydning

Når alle rydder op efter sig, bliver skolen er rart sted at være.

I kantinen skal du hænge din stol op, når du er færdig med at spise. Service sættes hen på rullevognene. Affald skal i sække og spande.

I undervisningslokalerne stilles bordene på plads, hvis I har flyttet rundt på dem. Affald skal i papirkurven. Din frokost hører hjemme i kantinen eller en frokoststue, ikke i undervisningslokalerne.

Pas på skolens udstyr; så kan andre også kan få glæde af det.

Hvor må der spises og drikkes

I undervisningslokalerne skal der læres - ikke spises og drikkes. Vand er undtaget og må gerne medbringes i undervisningen.

Spis sammen i pauserne i kantinen, eller udenfor når vejret er godt.

Sanktioner

Vi accepterer ikke, at du overtræder skolens ordensregler. Her kan du læse, hvilke sanktioner, der gælder på AARHUS TECH.

Hvis du bruger din mobil til private formål i undervisningen

Du kan blive udelukket fra lektionen.

Hvis du optager eller fotograferer andre på skolen

Du skal altid have udtrykkelig tilladelse af alle medvirkende personer, inden du fotograferer, filmer eller optager situationer på skolen. At optage eller dele optagelser af elever eller ansatte uden tilladelse er en særlig grov overtrædelse af skolens ordensregler og kan resultere i bortvisning. Hvis du er under 18 år vil dine forældre blive kontaktet og informeret om situationen.

Hvis du har for meget fravær

Det har alvorlige konsekvenser for din uddannelse, hvis du ikke kommer til timerne.

Fravær i enkelte fag

Du kan miste retten til at blive indstillet til prøve i et eller flere fag, der afsluttes det pågældende skoleår. Fravær kan også betyde, at du ikke kan få en standpunktskarakter. Din faglærer vil kontakte dig om fraværet.

Du kan løbende se, hvor meget fravær der er registreret på AARHUS TECH-app'en eller i Selvbetjening. Du kan gøre indsigelse mod det registrerede fravær.
Det er dit ansvar at påvise, hvilke undervisningsaktiviteter du uretmæssigt er blevet ført fraværende for. Snak med den relevante faglærer, som tager stilling til, om der er sket en fejl.

Fravær under skoleoplæring

Ikke-godkendt fravær gives kun ved fravær en hel dag. Du får ikke løn for den pågældende dag.

Første gang med ikke-godkendt fravær får du en mundtlig advarsel, som dokumenteres i Its learning. Anden gang med ikke-godkendt fravær får du en skriftlig advarsel, og tredje gang udmeldes du af skoleoplæring. Al anden fravær registreres som ’for sent’.

Instruktøren i skoleoplæringen giver en advarsel, hvis du ikke lever op til egnethedskriteriet eller har fravær. Advarslerne kan være mundtlige ved førstegangsforseelser. Derefter er advarsler og eventuel udmeldelse skriftlige.

Hvis du ikke er aktiv under dit studie

For at tage en uddannelse er det afgørende, at du afleverer opgaver til tiden, møder til timerne og til tiden og desuden er aktiv i undervisningen.

Hvis du ikke lever op til kravene, kan du

  • miste retten til at gå til prøve i et eller flere fag, der afsluttes den pågældende skoleperiode

Hvis du alligevel får lov til at fortsætte på næste trin, skal du gå til prøve i de fag, du mangler, i næste skoleperiode.

  • blive bortvist og dermed udskrevet af skolen

Hvis du har fravær uden lovlig grund eller groft overtræder skolens ordensregler og sikkerhedsforskrifter, kan du bortvises. Det kan ske, når alle forsøg på at rette op på adfærden er forsøgt. Fravær i forbindelse med bortvisningen registreres i fraværsregistreringssystemet.

  • få stoppet din uddannelsesstøtte, SU

For at modtage SU skal du være studieaktiv. Hvis du efter advarsler fra lærer eller kontaktlærer fortsat har fravær og ikke afleverer opgaver, eller du ikke er aktiv i undervisningen, skal skolen standse udbetalingen af SU.

Du får øjeblikkelig besked om dette pr. mail/SMS, og det noteres i Itslearning.

Hvis du ikke er studieaktiv på grund af sygdom, fødsel, adoption eller andre særlige forhold, kan du få dispensation. Består du ikke en eksamen, kan du få SU til at gå om.
Hvis dit uddannelsessted fraråder dig at gå til eksamen, fordi de ikke regner med, at du består, og i stedet for godkender, at du går om, kan du fortsætte med at få SU, selvom du ikke går til en planlagt prøve eller eksamen.

  • kan nægtes at rykke op til næste trin

Dine lærere vurderer, om dit niveau er godt nok til at gå videre i uddannelsen. Afleveringer og fravær kan indgå i vurderingen.

Hvis du ikke har respekt for andre i din adfærd

En overtrædelse af skolens regler for almindelig orden og samvær, herunder tyveri, får konsekvenser. Du kan blive udelukket fra konkrete arrangementer eller aktiviteter. Dette tæller med i dit fravær. Du kan få en advarsel og evt. blive bortvist.

Hvis du drikker alkohol, tager stoffer eller udøver vold

Vi betragter det som en særlig grov overtrædelse af reglerne, hvis du indtager rusmidler eller er i besiddelse af rusmidler for at sælge dem videre på skolen.

Vold og trusler meldes som udgangspunkt altid til politiet, som angivet i skolens voldspolitik.

Hvis du er involveret i voldsepisoder og er under 18 år, bliver dine forældrene kontaktet af skolen.

Hvis du ryger i skoletiden

Ved overtrædelse af rygestoppolitikken sker der følgende:

  1. Første gang får du en mundtlig advarsel, hvor regler gennemgås og indskærpes, og du tilbydes hjælp til rygestop.
  2. Anden gang er det en skriftlig advarsel med orientering om, at såfremt rygeforbuddet overtrædes igen vil det medføre bortvisning fra skolen. Du tilbydes igen hjælp til rygestop.
  3. Tredje gang rygeforbuddet overtrædes, indkaldes du til en samtale med henblik på midlertidig bortvisning.
  4. Fjerde gang rygeforbuddet overtrædes er det permanent bortvisning fra skolen.

Hvis du snyder eller kopierer andres opgaver

Dine opgaver skal være lavet selvstændigt uden brug af afskrivning, kopiering eller brug af kunstig intelligens.

Du vil blive bedt om at skrive og aflevere en ny opgave, hvis du har skrevet betydelige dele af en opgave af eller snydt på anden måde. Desuden får du en advarsel.

Hvis det sker mere end én gang, bliver du bortvist fra skolen. Skolens ledelse træffer den endelige afgørelse efter indberetning og samråd med underviser og evt. censor.

Der er tale om afskrift og snyd, hvis:

  • en anden har skrevet din opgave eller dele af den.
  • du har skrevet dele af opgaven af efter en kilde, du ikke opgiver. Internettet er også en kilde, der skal opgives med konkret hjemmesideadresse.
  • du har brugt et AI-program (kunstig intelligens) til at skrive din opgave.

Skolen bruger forskellige værktøjer, der kan afsløre snyd, blandt andet ved at sammenligne indsendte opgaver med de mange opgavedatabaser, der ligger på nettet. Din lærer får tilbagemelding om, hvor omfattende snyderiet er.

Sikkerhed og sundhed

Alle skal overholde de sikkerhedsregler, der gælder for værksteder og laboratorier. Det betyder blandt andet, at man ikke må have halstørklæde eller andet tøj på, der kan blive fanget i en maskine.

Nogle steder er der påbud om værnemidler. Det kan fx være sikkerhedsfodtøj, høreværn eller sikkerhedsbriller, som man skal bruge, når man arbejder i værkstedet.

Den lokale arbejdsmiljøgruppe tager beslutning om disse regler.

Sundhed

God læring kræver energi, som kommer af gode spise- og drikkevaner. På AARHUS TECH er der et udbud af varieret og sund kost i kantinerne.

Rygning og brug af nikotinprodukter

AARHUS TECH er en røgfri skole, hvor alle kan undgå passiv rygning. Forbuddet gælder såvel besiddelse som brug af enhver form for nikotinprodukt som fx cigaretter, cigarer, pibe, e-cigaretter, skrå, snus og lignende.

Rygepolitikken omfatter alle elever, kursister, gæster og ansatte på alle adresser på AARHUS TECH og AARHUS GYMNASIUM, som ikke må ryge i skole- og arbejdstiden. Røgfri skoletid gælder desuden under alle øvrige skolerelaterede aktiviteter, fx fredagscaféer.

Ansatte, elever, kursister og gæster må ikke ryge på skolens matrikler uden for skole- og arbejdstid.

  • Beboere på skolehjemmet må ryge i pavillonen ved skolehjemmet uden for skoletiden.

Forebyggelse

AARHUS TECH forebygger rygning ved at tilbyde interne rygestopforløb for elever og ansatte.

Ansvar

AARHUS TECH har følgende overordnede retningslinjer for håndtering af konkrete sager:

  • Ansatte, elever, kursister og gæster har ansvaret for at politikken overholdes. Hvis ansatte konstaterer eller får kendskab til, at en elev, kursist eller gæst ryger eller anvender andre former for tobak i skoletiden, oplyses vedkommende om skolens politik og om muligheder for at få hjælp til røgfri skoletid. Ved gentaget overtrædelse indhentes kontaktoplysninger på vedkommende og nærmeste leder kontaktes for den videre proces.
  • Ubehagelig adfærd fra ansatte, elever, kursister og gæster i forbindelse med håndtering af skolens retningslinjer, accepteres ikke.

Læs hele rygepolitikken

Alkohol og andre rusmidler

På AARHUS TECH fastholder vi, at eleverne lærer og trives bedst i et trygt, sikkert og sundt studiemiljø. Derfor har vi retningslinjer for alkohol og andre rusmidler.

Alkohol i undervisningstiden er ikke tilladt, ligesom ingen møder op påvirket. Studierejser, ekskursioner og arrangementer uden for skolens område i skoletiden er også undervisning, og her gælder forbuddet også.

Øl og spiritus kan være tilladt ved helt særlige lejligheder. Det kan være til caféer og fester.

Der er totalt forbud mod alle øvrige rusmidler. Som forebyggende foranstaltning får vi jævnlige, uanmeldte besøg af hashhunde og fører. Hvis hunden markerer på en elev, vil eleven blive bedt om at medvirke i en undersøgende samtale for at finde frem til årsagen til markeringen. En markering kan fx også skyldes legalt medicin eller have andre legitime årsager.

I forbindelse med besøg af hashhunde kan fund af stoffer eller bestyrket mistanke om misbrug få studiemæssige konsekvenser eller medføre krav om at indgå i behandlingsforløb.

Hvis man overtræder reglerne

Hvis en elev, efter undersøgelse og efter ledelsens vurdering, er påvirket eller i besiddelse af alkohol, forbudte stoffer, lightergas og lignende, kan ledelsen vælge følgende sanktioner: advarsel, hjemsendelse og bortvisning.

Forebyggelse og behandling af misbrug

Skolens organisation arbejder aktivt og målrettet på, at vi i videst muligt omfang kan tilbyde en systematisk og udførlig information om misbrug. Desuden information om, hvordan misbrug kan forebygges. Vi kan henvise til behandling inden for det offentlige system.

Skolen har nultolerance over for mobning

Mobning, grov og aggressiv opførsel, vold og trusler af enhver art rettet mod elever eller personale accepteres under ingen omstændigheder.

Skolen tolerer ikke nogen former for mobning, heller ikke på nettet.

Hvis man som elev udsættes for mobning (gentagen chikane over en længere periode), vold og trusler i skoletiden og oplæring, skal man med det samme kontakte sin underviser, kontaktlærer eller vejleder.

Se punktet Antimobbestrategi.