Projekter og partnerskaber
Grønt partnerskab med fokus på bæredygtig udvikling
Samarbejde med Erhvervsakademi Aarhus
Sammen med Erhvervsakademi Aarhus hjælper vi østjyske virksomheder med at integrere FN's verdensmål i deres forretningsmodel og bidrage til et grønnere og mere bæredygtigt samfund. Det gør vi gennem et fælles, praksisorienteret akademiforløb særligt målrettet faglærte, der arbejder indenfor levnedsmiddel- eller byggebranchen.
På akademiforløbet undervises der i, hvordan man kortlægger virksomhedens usete potentialer og udmønter dem i konkrete tiltag indenfor bæredygtighed, der understøtter forretningen. Sådan sikres fremtiden for virksomheder og den verden, de er en del af - dét er bæredygtig udvikling!
Udvikling af augmented reality-undervisningsmateriale til struktørfagene
Samarbejde med Videnscenter for Håndværk – Design og Arkitektur
I fællesskab med Videnscenter for Håndværk – Design og Arkitektur undersøger, afprøver og evaluerer vi, hvordan augmented reality-teknologien indarbejdes som et meningsfuldt værktøj til understøttelse af undervisningen på strøkturuddannelserne.
Gennem deltagelse i projektet bidrager AARHUS TECH med værdifuld, praktisk indsigt i hybride læringsformer til udviklingen af undervisningsmateriale, der skal udbredes på landsplan. Ydermere giver samarbejdet afsæt for udbredelse af teknologien til andre fag.
Projekt Fastholdelse gennem Social Bæredygtighed på EUD (PSB)
Sammen med 10 andre erhvervsskoler i Region Midtjylland arbejder AARHUS TECH på at udvikle metoder, der øger trivsel og mulighed for, at flere elever gennemfører deres erhvervsuddannelse.
Projektet er delvist finansieret af EU.
Internationale projekter
Vi vægter internationale samarbejder højt og deltager i projekter på tværs af grænser med andre erhvervsskoler.
Fra AMU til Faglært
AMU-pakker, der i bidder skal give ufaglærte en erhvervsuddannelse, skal være en vej til at sikre den faglærte arbejdskraft, som Danmark om få år vil mangle. I projektet ”Fra AMU til faglært,” samarbejder fire erhvervsskoler om at udvikle de nye modeller og metoder, der gør opkvalificering mere tilgængelig og overskuelig for ufaglærte. Tradium, Mercantec, Viden Djurs og Aarhus Tech samarbejder om projektet. Læs mere på Tietgenfondens hjemmeside.
Projektperiode:
2025-2027
Projektet støttes af:
Tietgenfonden
Kontakt:
AMU koordinator
Dorthe Karin Jensen
M 2223 4526
Projektkoordinator Kirsten Lund
M 6198 7393
E kilu@aarhustech.dk
AI didaktik, sprog og kompetencer til fremtiden
Projektets formål er at sikre, at nutidens unge får kompetencer til en fremtid, hvor AI er et centralt arbejdsredskab på arbejdsmarkedet samt at sikre, at der ikke opstår en stor kløft mellem virksomhedernes og skolernes faglighed.
Projektet vil tage afsæt i konkrete virksomheder, for netop at kunne inkorporere AI på ehvervsskolen på en måde, hvor det kan bruges videre på elevernes arbejdspladser i fremtiden.
Derudover vil AI kunne bruges i undervisningen og af eleverne selv. Hermed kan AI hjælpe både de elever, der har brug for hjælp ift. boglige udfordringer og dermed har større chance for at gennemføre uddannelsen, men også de elever, der har brug for at blive udfordret på et højere niveau.
Projektet vil bestå af 6 faser som skal sikre en naturlig progression i projektet og en løbende opsamling af viden og erfaringer, der til sidst vil udmønte sig i tre didaktiske modeller samt en AI kompetencemodel.
Projektperiode:
August 2024 – December 2026
Projektet støttes af:
Uddannelsespuljen i Region midtjylland
Kontakt:
Projektkoordinator Kristian Sanden
T 6198 7332
Godt Igennem Uddannelse
Gennem Komiteen for Sundhedsoplysning har fire medarbejdere blandt SPS-teamet været på kursus i det gennemtestede koncept ”Godt Igennem Uddannelse”, der er et skræddersyet gruppeforløb for unge under uddannelse, der har selvoplevede symptomer på stress, angst og depression.
Forløbet består af 8 mødegange, hvor de unge sammen snakker om deres oplevelser gennem et stramt struktureret program, designet til at kunne ledes i et ung-til ung regi. Her gennemgår man strategier og øvelser, der styrker de unges handlekompetence og mentale trivsel, så de er bedre rustede til at gennemføre deres uddannelse.
Indsatsen afprøves på Dollerupvej i efteråret 2024.
Projektperiode:
01.01.23 – 31.12.24
Projektet støttes af:
Komiteen for Sundhedsoplysning
Kontakt:
Projektkoordinator Rikkestasja Johannsen
T 3161 2224
Voksne Unges veje til Faglært (VUF)
Projekt VUF er et projekt finansieret af den Regionale Uddannelsespulje, der handler om, at flere voksne unge gennemfører en erhvervsuddannelse og bliver faglærte.
Projektet arbejder med to indsatsområder/tilgange til at flere voksne unge får en erhvervsuddannelse:
- Rekruttering af flere voksne unge ind i erhvervsuddannelserne.
- Fastholdelse af voksne unge i erhvervsuddannelserne.
Der tages udgangspunkt i den voksne unge, der er omdrejningspunktet for tilrettelæggelse og gennemførelse af konkrete aktiviteter.
Deltagende skoler i projektet:
UCH, Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier, Skive College, UCRS, Mercantec, Learnmark, Tradium og AARHUS TECH.
Projektperiode:
August 2023 – juli 2025
Projektet støttes af:
Region Midtjylland – den Regionale Uddannelsespulje
Kontakt:
Projektkoordinator Kirsten Lund
T 6198 7393
Os I Branchen
I dette forskningsprojekt med Rockwoolfonden er der fokus på den gode opstart samt det tidlige møde med den branche, man uddanner sig til. Indsatserne har til formål at styrke fagidentiteten og fællesskabet og herigennem en øget trivsel og gennemførelse blandt eleverne.
I projektet arbejdes der med to principper: Første dag i skolen er første dag i branchen og Vi lykkes som team.
Hovedelementer i projektet er bl.a. netværksgrupper, som eleverne allerede første dag mødes af, ved gruppeborde m. navneskilte samt virksomhedsbesøg i netværksgruppen allerede på dag 2 eller 3.
De deltagende uddannelser beretter om styrket fællesskab og deltagelse allerede fra første uge. Forskningsprojektet byder på mange færdige materialer, der er tilgængelige for alle. Kontakt Rikkestasja for info ved interesse.
Projektperiode:
01.01.23 – 31.12.24
Projektet støttes af:
Rockwoolfonden
Kontakt:
Projektkoordinator Rikkestasja Johannsen
T 3161 2224
Gennemførelse af projekt med frafaldsbegrænsende effekter
Projektet er målrettet industriteknikeruddannelsen, elektronik- og svagstrømsuddannelsen og smedeuddannelsen. På AARHUS TECH drejer det sig om elektronik- og svagstrømsuddannelsen.
Projektets indsatser har til hensigt at reducere frafaldet på grundforløb 2, hvor skolerne selv formulerer idéer til indsatser, de finder meningsfulde at afprøve for at reducere frafaldet.
Projektperiode:
Januar 2023 – November 2024
Projektet støttes af:
Industriens uddannelser
Kontakt:
Projektkoordinator Kristian Sanden
T 6198 7332
P3 - AARHUS TECHs interne projektteam
P3 er AARHUS TECHs tværoganisatoriske projektenhed, som står for at fondssøge, koordinere og facilitere projekter på tværs af skolens forskellige områder.
Formålet med P3 er at understøtte AARHUS TECHs strategiske arbejde for at omsætte skolens mission og vision til konkrete handlinger. Dette sker ved, at P3 fondssøger, koordinerer og faciliterer projekter på tværs af skolens forskellige uddannelsesområder i samarbejde med eksterne samarbejdspartnere. Afdelingen arbejder på at styrke elevernes og medarbejdernes kompetencer gennem praktisk projektarbejde, der integrerer teori og praksis.
Ydermere har P3 til formål at understøtte AARHUS TECHs fokus på at være førende indenfor den grønne omstilling og bæredygtig forretningsforståelse.