Danmarks bedste transportlærlinge konkurrerer om DM i Aarhus

Præcisionskørsel med lastvogn og gaffeltruckkørsel med en fyldt vandtønde er nogle af disciplinerne, når AARHUS TECH fredag den 1. juni er vært ved DM for transportlærlinge.

Denne dag dyster 16 chaufførlærlinge og 12 lager- og logistiklærlinge fra landets transportskoler om Danmarksmesterskabet. Når vinderne af DM 2018 skal kåres kl. 15.30 står Peter Bæk, formand for 3F transport i Aarhus, og direktør Annette E. Lauridsen, AARHUS TECH, klar med præmier og diplomer.

Publikum kan opleve Danmarks dygtigste chauffør- og lagerlærlinge gennemføre ti forskellige prøver, hvor de viser, hvilke faglige finesser, de lærer i løbet af deres uddannelse. Der bliver rig mulighed for at få et spændende indblik i en bred vifte af discipliner fra både chauffør- og lagerfaget. Fx:

Konkurrence for lagerlærlinge: Køre en palle med vandtønde gennem en bane til en bås, hvor pallen skal berøre en kegle med en tennisbold på toppen, som skal vippes af - uden keglen vælter. Derefter køres baglæns ud, og pallen med vandtønden placeres på en afmærket plads - og der må ikke spildes vand!

Konkurrence for chauffører: Præcisionskørsel i lastvogn med anhænger. Her handler det blandt andet om at standse præcist en meter fra en cykel, køre slalom mellem kegler for at slutte af med en baglæns parallelparkering. Og INTET må naturligvis påkøres

Ud over at konkurrere om færdighederne indbyrdes, og vise mulighederne i en transportuddannelse for publikum, handler DM også om faglig stolthed og fællesskab – og ikke mindst om at have det sjovt.

Det er Transporterhvervets Uddannelser (TUR), AARHUS TECH og Danmarks øvrige transportskoler, der i fælleskab arrangerer Danmarksmesterskabet for transportlærlinge. Et mesterskab hvor de mange øvelser er tilpasset de arbejdsopgaver, lærlingene møder i deres daglige arbejde, når de er i deres praktikvirksomhed.

Elever og virksomheder fra Midtjylland
• Tanya Tajalli, lager. Virksomhed: Triscan, Brabrand.
• Daniel Dueholm Hermann, chauffør. Virksomhed: Frode Laursen A/S, Vitten.
• Niklas Leach Elkær Nielsen, chauffør. Virksomhed: AutoBude A/S, Hedensted.

Program for DM 2018
Kl. 10.00 – 12.00: Praktiske og teoretiske øvelser
Kl. 12.00 – 13.30: Frokostpause
Kl. 13.30 – 15.00: Praktiske og teoretiske øvelser