Nye tal: Stadigt flere østjyske piger vælger de tekniske gymnasier

Over de seneste fire år er antallet af piger steget med næsten en fjerdedel på de tekniske gymnasier i Aarhus, Viby og Skanderborg. HTX tiltrækker de ambitiøse piger, fortæller uddannelsesdirektør.

Pigerne bliver stadigt mere bevidste om, at den tekniske studentereksamen åbner flere døre til spændende, videregående uddannelser end den traditionelle studentereksamen. Det er ifølge uddannelsesdirektør Mogens Enevoldsen fra AARHUS TECH en af forklaringerne på, at flere og flere piger vælger de tekniske gymnasier i Aarhus, Viby og Skanderborg, som alle er en del af AARHUS TECH:
"Samtidig er karrierer indenfor blandt andet naturvidenskab og sundhed blevet rigtigt populære blandt unge, og de stærke muligheder, de tekniske gymnasier tilbyder for at komme ind på videregående uddannelser indenfor de områder, tiltrækker ikke mindst de fagligt ambitiøse piger - og det er dem, der oftest vælger HTX".

Selvforstærkende udvikling
Pigerne udgør nu 31 procent af eleverne på de tre tekniske gymnasier under AARHUS TECH. En af dem er Matilde Meldgaard, der om få måneder bliver student fra Teknisk Gymnasium Skanderborg. Matilde Meldgaard vil læse til tandlæge efter HTX, og hun tror, at netop de mange muligheder for at komme ind på en videregående uddannelse er en af årsagerne til, at flere piger vælger de tekniske gymnasier:
"Flere og flere piger går op i deres skole, og HTX er det seriøse valg, som tiltrækker de målrettede piger. Samtidig interesserer stadigt flere piger sig for fag som bioteknologi og kemi, hvor HTX har stærke tilbud".
Adgang til videregående uddannelser
Lige nu er Matilde Meldgaard i gang med sit eksamensprojekt i teknikfaget Sundhed og livsstil. Da hun blev optaget på HTX i 2014, startede i alt 96 piger på de tre tekniske gymnasier under AARHUS TECH. I år er 119 piger netop blevet optaget - det er en stigning på godt 23 procent på fire år. For Matilde Meldgaard giver det fuld mening, at de tekniske gymnasier får stadig mere pige-tække:
"På HTX er der masser af projektarbejde, hvor det er muligt at fordybe sig i det, der interesserer dig mest. Det foregår i grupper, så vi får også stærke samarbejdskompetencer, som vi kan bruge når vi senere skal ud og arbejde i virksomhederne".
"Tilstrømning vil fortsætte"
På 3. årgang vælger eleverne på de tekniske gymnasier et teknikfag, der munder ud i et eksamensprojekt. Matilde Meldgaard har valgt Sundhed og livsstil, der er blandt de mest populære teknikfag blandt pigerne på linie med "Arkitektur og rum", "Mode og beklædning" eller "Bioteknologi".
De mange forskellige teknikfag er ifølge uddannelsesdirektør Mogens Enevoldsen et godt udtryk for den spændvidde af muligheder, de tekniske gymnasier tilbyder eleverne, og han føler sig overbevist om, at pigernes tilstrømning til HTX vil fortsætte: "De tekniske gymnasier åbner flere døre til videregående uddannelser end nogen anden gymnasial uddannelse, og det budskab vil spredes blandt de unge, målrettede piger".
Matilde Meldgaard er også sikker på, at antallet af piger på HTX vil fortsætte med at stige. Som tutor på Teknisk Gymnasium Skanderborg er det blandt andre hende, der fortæller folkeskoleeleverne om mulighederne på HTX:
"Både til den årlige uddannelsesmesse i Skanderborg og når vi holder åbent hus, kommer der klart flere piger end for blot et par år siden - og det vil bare fortsætte".
Det er stadigt muligt at melde sig til skolestart til august på de tre tekniske gymnasier.

Links til fotos:
Matilde Meldgaard (tv) laver eksamensprojekt sammen i teknikfaget Sundhed og livsstil. Her pipetterer hun de i laboratoriet på Teknisk Gymnasium Skanderborg

For yderligere info:
Mogens Enevoldsen, uddannelsesdirektør, AARHUS TECH: 22234556