Piger fra Aarhus Gymnasium tester arbejdslivet i Vestas

For tredje år i træk sender Aarhus Gymnasium en gruppe piger afsted til Vestas på den landsdækkende kampagnedag ”Girl’s Day in Science”. Her får pigerne mulighed for at møde kvindelige medarbejdere og lave forskellige praktiske opgaver. I år deltager 35 piger fra Kommunikation/it-studieretningen, og de skal blandt andet lave en markedsføringskampagne for virksomheden.

I kraft af medlemskab i netværket JetNet.dk har Aarhus Gymnasium og Vestas indgået en samarbejdsaftale om et langsigtet partnerskab. Girl’s Day in Science er et led i samarbejdet, og pigerne skal i år besøge Vestas den 30. august fra kl. 9 til 15.

Formålet med pigernes deltagelse på Vestas er at give dem mulighed for at arbejde med virksomhedsrelaterede opgaver og møde kvindelige rollemodeller. Kvinderne fra Vestas fortæller om deres vej til det job, de har i dag, og inspirerer gymnasiepigerne til en fremtid med naturvidenskab og teknologi.

- Vores profil passer særdeles godt til at samarbejde med erhvervsvirksomheder. Flere og flere piger vælger htx-uddannelsen, så derfor er det naturligt for os at komme ud for at se, hvordan kvinder med naturvidenskabelige og teknologiske uddannelser arbejder, siger Jens Tønning, der er rektor på Aarhus Gymnasium.

Med den nye gymnasiereform er der kommet øget fokus på karrierevejledning, og da dagen på Vestas netop handler om at lade eleverne få indblik i arbejdslivet i en stor global virksomhed, hænger fokus på dagen godt sammen med dette.

- Vi vil gerne gøre eleverne mere bevidste om deres fremtidige karriere og arbejdsliv i en global verden. Når vi tager pigerne ud af den normale undervisning for en dag, skyldes det, at de i Vestas får et virkelighedsnært indblik i, hvordan det er at arbejde i en global virksomhed, fortæller Jens Tønning.

Hvert år skifter fokus på dagen alt efter, hvilken studieretning Aarhus Gymnasium sender afsted. I år er det altså Kommunikation/it-studieretningen, der skal prøve kræfter med kommunikationsudfordringerne i Vestas.

Nanna Seidelin, Direktør i Naturvidenskabernes Hus, der driver Jet-Net.dk, siger: ”Arrangørerne er kernen i en succesfuld Girls’ Day in Science. Derfor er det fantastisk, at 30 virksomheder, science centre og uddannelsesinstitutioner vil være med til at inspirere næsten 1.400 piger til en fremtid med teknik og naturvidenskab."

For mere information, kontakt:
Jens Tønning, Rektor på Aarhus Gymnasium Mobil: 24881510, mail jet@aarhustech.dk

FAKTA
Aarhus Gymnasium er et teknisk gymnasium (HTX), der ligger på Dollerupvej i hjertet af Aarhus. Særlige kendetegn for gymnasiet er, ud over et stort fokus på naturvidenskab og teknologi, blandt andet projektarbejdet og samspillet mellem teori og praksis. Der er 660 elever på gymnasiet og 60 medarbejdere. Aarhus Gymnasium er en del af AARHUS TECH.
Vestas er energibranchens globale partner for vindenergi. Vi designer, producerer, installerer og servicerer vindmøller overalt i verden og med over 85 GW af vindmøller i 75 lande, har vi installeret flere end nogen anden. De 71 GW vindmøller, vi servicerer, gør os samtidig til markedslederen inden for service af vindmøller. Vores unikke installations- og servicehistorik giver os et enestående og voksende arkiv af data, der sammen med vores smart data-kompetencer gør os i stand til at analysere, forudsige og udnytte verdens vindressourcer og derved levere markedets bedste produkter og services. Sammen med vores kunder leverer Vestas’ 22.500 medarbejdere bæredygtige energiløsninger til hele verden, der bidrager til en lys fremtid.
Jet-Net.dk er et landsdækkende skole-virksomhedsnetværk, som gennem spændende samarbejdskoncepter søger at inspirere flere unge til at vælge en teknisk eller naturvidenskabelig uddannelse. Foruden de seks kernevirksomheder Danfoss, Grundfos, Novozymes, Coloplast, Microsoft og Haldor Topsøe tæller netværket mere end 75 virksomheder samt grundskoler og gymnasier. Jet-Net.dk drives af non-profit organisationen Naturvidenskabernes Hus. Jet-Net-dk er støttet af Novo Nordisk Fonden og Fremstillingsindustrien.

Pressemeddelse sendt den 28. august 2017