Virksomheder på jagt efter elever

Ved udgangen af juni måned afslutter ca. 700 elever grundforløbet på AARHUS TECH og langt størstedelen af eleverne går direkte fra grundforløbet ud i virksomhederne, hvor de modtages med åbne arme. Men nogle virksomheder må vente forgæves.

- Eleverne kommer med kompetencer fra 27 forskellige uddannelser, og allerede nu må vi melde ’udsolgt’ på flere af uddannelserne. Det gælder fx teknisk designer, struktør, lager og terminal, godstransport og kok, fortæller Marianne K. Würtz, som er chef for Uddannelses- og praktikcentret på AARHUS TECH.

De ledige praktikpladser står parate til unge og voksne, der har lyst til at prøve kræfter med spændende uddannelser og jobs, hvor de kan se frem til beskæftigelse, god løn, jobtryghed og gode videreuddannelsesmuligheder. En varedeklaration der burde sælge sig selv, men det er desværre ikke altid tilfældet.

Derfor står en række østjyske virksomheder inden for forskellige brancher nu i en situation, hvor de mangler elever:

- For at blive ved med at klare os godt i fremtiden har vi brug for dygtige chauffører, men udvalget af faglærte kandidater og elever er desværre ikke stort, når vi søger. Derfor har vi valgt at opprioritere uddannelsen af elever. Vi har en mentorordning, som eleverne bliver tilknyttet. På denne måde sikrer vi, at vores elever føler sig trygge og altid får den støtte, de har brug for. Vi har god erfaring med at uddanne elever, og mange af dem vælger at blive hos os efter deres elevperiode, fortæller Annette Tanderup Petersen, HR-chef hos Ole Larsen Transport i Brabrand.

Hos DS Smith i Grenå supplerer udviklingschef Flemming Larsen:

- Vi søger en teknisk designer elev, der har lyst til at være med til at udvikle emballageløsninger til industrien og fødevaresektoren i Danmark. I vores udviklingsafdeling er vi en god blanding af rutinerede og unge udviklere. Det er en spændende elevplads, hvor der er masser af dialog og erfaringsudveksling. Hos os bliver eleven tilknyttet en yngre kreativ udvikler, som tager hånd om eleven både personligt og fagligt. Vi har elevpladsen til den rette ansøger – nu mangler vi bare eleven.

AARHUS TECH anbefaler virksomhederne at lave en uddannelsesaftale tre måneder inden eleven skal på det 20 ugers grundforløb, som starter to gange årligt: Midt i januar og midt i august. Er eleven 25 år eller derover, kan grundforløbet være betydeligt kortere. Hvis virksomheden vælger den model er der ro omkring rekrutteringsprocessen af den næste elev i firmaet, og der er god tid til at lære hinanden at kende.

AARHUS TECH
Marianne K. Würtz, chef for Uddannelses- og praktikcenter, M 22234514, E mkw@aarhustech.dk

Teknisk designer
Flemming Larsen, udviklingschef. DS Smith, Grenå, M 72149170, E flemming.larsen@dssmith.com